Toscanan GP:n aikana ja jälkeen on riittänyt puhetta kuudennen kierroksen lopussa turva-autojakson päätteeksi tehdystä uusintalähdöstä, joka johti joukkokolariin Mugellon radan lähtösuoralla.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselle kovaa kritiikkiä, Lewis Hamilton astui esiin – kääntää syytökset muualle: "Se ei totisesti ollut Valtterin vika"
LUE MYÖS: 12 F1-kuskia sai varoituksen – Mika Salo ja tuomarit eri mieltä Valtteri Bottaksen kritisoijien kanssa
Turva-auto oli radalla ensimmäisellä kierroksella sattuneen kolarin vuoksi, joka johti Red Bullin Max Verstappenin ja AlphaTaurin Pierre Gaslyn keskeytykseen.
Kun turva-auto poistui radalta kuudennen kierroksen lopussa, kisan kärjessä ajanut Mercedeksen Valtteri Bottas halusi jättää uusintalähdön lähtökiihdytyksen viimeiseen mahdolliseen hetkeen.
Turva-autoviiva, jonka jälkeen uusintalähdössä saa vasta ohittaa, on Mugellossa vasta hyvin pitkällä lähtösuoralla. Bottas tiesi, että mitä pidemmälle hän saa hidasteltua, sitä lyhyempi matka hänellä on halkoa tuulta kohti ykkösmutkaa.
Letkan hännillä ajaneet eivät malttaneet yhtä hyvin kuin Bottas. Kun Bottas painoi kaasun pohjaan, osa kuljettajista oli jo ehtinyt suoristaa nilkkansa.
Alfa Romeon Antonio Giovinazzi rysäytti Haasin Kevin Magnussenin perään. McLarenin Carlos Sainz tuli takaa ja osui sekä Giovinazziin että Magnusseniin. Giovnazzin edeltä Magnussenin ohi puikannut Williamsin Nicholas Latifi jäi puolestaan vielä Giovinazzin alle.
Haasin Romain Grosjean onnistui välttämään joukkokolarin vain vaivoin, letkan hännillä ajaneet Alfa Romeon Kimi Räikkönen ja Ferrarin Sebastian Vettel ehtivät reagoimaan rauhassa ja ohittamaan kolaroineet autot.
– Mielestäni joku ehkä hidasti vauhtiaan yrittääkseen sitten iskeä ja saavuttaa näin etulyöntiaseman. En ole varma, mutta ainakin muutama edessäni ajanut kuljettaja antoi palaa, ja olimme täydellä kaasulla ainakin muutaman sekunnin ajan. Sitten he hidastivat, minun täytyi hidastaa ja minun takanani tulleen kuljettajan täytyi hidastaa. Lopulta joku ei ehtinyt reagoida, ja tuloksena oli massiivinen kolari, Magnussen kertasi tapahtumia kisan jälkeen Formula1.comin mukaan.
– Olin jo kaasu pohjassa. Peräpäässä ajanut joukko painoi jo täysillä. Magnussen pysähtyi täysin edessäni. Yritin välttää, mutta hän oli siinä ja minulla oli kaasu pohjassa. Todella vaarallinen liike, Giovinazzi kuvaili.
Jos tilanne oli pelottava Giovinazzin silmin, sitä se oli myös hänen takanaan ajaneen Sainzin kohdalla.
Edessä oli kahden toisiinsa kolaroineen auton seinä, jota Sainz ei voinut mitenkään välttää. Vauhtia oli Sainzin mukaan 290 kilometriä tunnissa.
– Joku tai jotkut keskikastissa luulivat kisan alkaneen jo uudelleen. Olin Giovinazzin takana, olimme molemmat edellä ajavien imussa, ja ajoimme jo täysillä kilpaa. Sitten yhtäkkiä näin kolme tai neljä autoa rinnakkain keskellä suoraa, ja vein niistä muutaman mukanani, Sainz kuvaili.
– Kun näin kaaoksen edessäni, se oli tunne, jota en toivoisi kenellekään.
Sainzin auto nosti Giovinazzin auton ilmaan, ja hän työntyi italialaiskuljettajan Alfa Romeon alle. Vuodesta 2018 käytössä ollut Halo-turvakaari oli McLaren-ohjaamon yläpuolella olevan kameran perusteella taas kerran turvalaite paikallaan. Sen ansiosta Sainz vältti iskun päähänsä ja sai tilanteessa vain pieniä ruhjeita ranteisiinsa.
– Se oli erittäin vaarallinen tilanne, joka muistutti minua joistakin hyvin ikävistä asioista menneisyydessä. Tapahtuma täytyy analysoida, jotta saamme selville, mitä tapahtui.
– Olen itse kunnossa, ja näyttää siltä, että kaikki muutkin ovat. Se on kaikkein tärkeintä, sillä kolari oli aika pelottava.
Kilpailun tuomaristo langetti tilanteesta varoituksen kaikkiaan 12 kuljettajalle. Kolariin osalliseksi joutuneista vain Magnussen jäi rangaistuksetta.