Mainos

Isännöitsijän on nyt mahdollista seurata asuinhuoneistojen lämpötilaa ja muita olosuhteita – tavoitteena on energiatehokkuus, joka on asunnon omistajan ja ympäristön etu

Huoneistolämpötilan seuranta auttaa optimoimaan taloyhtiön energiankulutusta. Nykyteknologian avulla datankeruu on helppoa ja kustannustehokasta.

Energiatehokkuus on jokaiselle taloyhtiölle tavoittelemisen arvoista. Huoneistolämpötilan tiputtaminen on toimiva tapa vähentää energiankulutusta ja kustannuksia. Taloyhtiön tavoitteiden ja taloyhtiön asuntojen omistajien intressien välillä saattaa kuitenkin olla ristiriita.

­– Taloyhtiön hallituksen tulee päättää huoneistolämpötiloista. Tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, sillä asuintaloyhtiössä on muitakin tärkeitä arvoja, kuten esimerkiksi asumismukavuus, SKH-Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Juha Kulomäki avaa.

Isännöintialan yritysten mahdollisuudet havainnoida huoneistojen lämpötiloja ovat tähän asti olleet rajalliset. Asukkaan ilmoitettua lämpötilaongelmista, on huoltoyhtiön työntekijä mennyt paikan päälle tarkistamaan tilanteen. Huoltokäynnillä tilanne ei välttämättä selviä, sillä asunnon lämpötila voi olla epätasainen ulkoilman lämpötilan vaikutuksesta ja monista muista tekijöistä riippuen.

– Havainnoinnin lisätyökalut ovat isännöintiin tervetulleita. Taloyhtiöillä ei kuitenkaan usein ole halukkuutta suuriin investointeihin, ellei ole selkeää tavoitetta ja varmuutta onnistumisesta. Yksi tärkeä muuttuja, jota taloyhtiössä on ollut vaikeaa havainnoida, on huoneistolämpötila, Kulomäki sanoo.

SKH-isännöinti Oy:n kehittämä palvelu hyödyntää teknologiyhtiö Digitan LoRaWaN-verkkoa. Reaaliaikaista dataa huoneistolämpötilasta keräävät IoT-teknologiaan pohjautuvat anturit. Pienikokoinen neliskulmainen mittari kiinnitetään seinään naulalla. Anturit voi koska tahansa siirtää huoneisto toiseen, tai esimerkiksi rappukäytävään.

– Olemme halunneet tuoda markkinoille matalan kynnyksen tuotteen. Tämän palvelun avulla pystytään ilman isoja investointeja lisäämään pitkäjänteistä ymmärrystä taloyhtiön kulutuksen käyttäytymisestä. Kun tunnetaan huoneistolämpötila, voidaan kulutusta optimoida omistajan tahtotilan mukaan, Kulomäki kertoo.

– Huoneistolämpötilan seuranta on yhtäkkiä hyvin halpaa ja helppoa, eikä se olisi mahdollista ilman Digitaa. LoRaWaN-verkko on alustana ominaisuuksiensa vuoksi ylivertainen, Kulomäki jatkaa.

Taloyhtiön edun asialla

SKH-isännöinnin lämpötilanseurantapalvelu on ollut käytössä Asunto-osakeyhtiö Sammatissa Helsingissä. Taloyhtiössä kiinnostuttiin antureista, sillä rakennuksissa oli aikaisemmin ollut ongelmia kulmahuoneistojen talvilämpötilojen kanssa.

– Takavuosina oli tilanne, että tietyissä asunnoissa oli talvella vain 12 asteen lämpötila. Anturien avulla halusimme selvittää, ovatko suoritetut tasapainotustoimenpiteet olleet tehokkaita, Asunto-osakeyhtiö Sammatin tekniikkavastaava Seppo Salminen taustoittaa.

Taloyhtiö päätti seurata erityisesti haastavien kulmahuoneistojen lämpötilaa. Antureita tilattiin taloyhtiöön yhdeksän kappaletta.

– Lämmitys on hankala asia. Ihmisen vaikutus on merkittävä. Paitsi että lämpötilan kokemus on subjektiivinen, voivat asiaan vaikuttaa myös muut tekijät, Asunto-osakeyhtiö Sammatin hallituksen puheenjohtaja Teemu Johansson toteaa.

Asukas saattaa esimerkiksi viestiä, että patteri on kylmä.  Kylmyys johtuu normaalitilanteessa siitä, että termostaatti on sulkenut veden virtauksen, sillä huoneistossa on jo riittävän lämmin.

– Usein termostaatti sijaitsee syvennyksessä olevassa patterissa. Edessä saattaa olla sohva, verho tai jotain muuta, joten termostaatti ei toimi optimaalisesti, Johansson sanoo.

Antureiden myötä ihmisen vaikutus on vähäisempää. Asunto-osakeyhtiö Sammatin tapauksessa huoltoyhtiö on varmistanut, että asuntokohtainen anturi on asennettu sellaiseen paikkaan, jossa se tuottaa luotettavaa dataa.

– Prosessi tehtiin huolellisesti asukkaita kunnioittaen. Ensin lähetimme kaikille potentiaalisten mittausasuntojen asukkaille kirjeen, jossa kerroimme suunnitelmista ja pyysimme heiltä yhteydenottoa. Asukkaiden kanssa sovittiin aika, jolloin paikka anturille valitaan huoltoyhtiön työntekijän kanssa yhdessä, Salminen kertoo.

Ensimmäisten kuukausien aikana tulokset ovat olleet hyviä: lämpötiladatan perusteella tasapainottavat toimenpiteet ovat olleet riittäviä. Kulmahuoneistoissa ei ole enää kovillakaan pakkasilla kylmä.

Data päätöksenteon tukena

Antureiden mittaama lämpötiladata tulee isännöinnin valvomoon, jossa tietoja seurataan ja arvioidaan. Tietosuojanäkökulmasta huoneistolämpötila on taloyhtiön asia.

– Dataan annetaan pääsy taloyhtiön hallitukselle ja osakkaille toimintakertomuksessa. Lämpötiladatan ohella he saavat käyttöönsä myös tiedot tuntitason energiankulutuksesta, sähkönkäytöstä ja vedenkulutuksesta, Kulomäki kertoo.

– Lämpötiladata on keskeinen osa taloyhtiön tilinpäätöstä, sillä lämmityskulut ovat iso osuus budjetista. Taloyhtiöille ei voi liikaa korostaa sitä, miksi heidän pitäisi olla kiinnostuneita huoneistolämpötiloista, Kulomäki jatkaa.

Kaukolämpöön laitetulla rahasummalla on suora yhteys vastiketasoon, joka on osakkeenomistajien intressi. Lämpötilan on oltava riittävä, mutta kulutusta ei saa olla liikaa.

– Luotettava data auttaa päätöksenteossa. Energiatehokkuuteen tähtäävillä toimilla säästetään ympäristöä ja kustannukset laskevat, Kulomäki päättää.

Digitan LoRaWAN-verkko

  • Valtakunnallinen verkko, jota voi hyödyntää IoT-ratkaisuissa (Internet of Things)
  • Tarkoitettu langattomaan ja energiatehokkaaseen tiedonsiirtoon
  • Perustuu LoRaWAN-teknologiaan (Long Range Wide Area Network), joka sopii erityisesti pienten datamäärien lähettämiseen ja vastaanottamiseen pitkien etäisyyksien välillä
  • LoRaWAN-verkon tärkeimpiä ominaispiirteitä ovat kaksisuuntainen tiedonsiirto, liikuteltavuus, paikannuspalvelut ja helppo käyttöönotto
  • Tiedon keräämiseen käytetyt anturit ovat kevyitä ja yksinkertaisia asentaa paikalleen, eivätkä ne vaadi kaapelointeja
  • Saatavilla monipuolinen valikoima erilaisia anturiratkaisuja
  • Lue lisää Digita.fi


Lue myös:

    Uusimmat