Uutistoimisto Reuters kertoo saksalaisen Mercedes-Benzin kutsuvan takaisin lähes miljoona autoa maailmanlaajuisesti.
Mercedes-Benz kutsuu takaisin vuosina 2004–2015 valmistettuja ML- ja GL-katumaastureita sekä R-sarjan tila-autoja. Takaisinkutsuttavia autoja on yhteensä 993 407, joista noin 70 000 Saksassa.
Valmistajan mukaan korroosio eli tuttavallisemmin ruostuminen voi ajan saatossa vaikuttaa jarrutehostimen toimintaan.
Ongelma saattaa johtaa siihen, että jarrupoljinta on painettava jarrutustilanteessa tavallista voimakkaammin, mikä taas voi kuljettajan yllättäessään johtaa jarrutusmatkan pitenemiseen.
Kaikkein vakavammissa korroosiotapauksissa seuraukset voivat olla huomattavasti rajumpia.
Valmistaja kertoi uutistoimisto AFP:lle, jota brittilehti The Guardian siteerasi, että erittäin voimakas jarruttaminen voi aiheuttaa mekaanisen vaurion jarrutehostimeen ja johtaa jopa käyttöjarrun toimimattomuuteen tietyissä tilanteissa.
Valmistaja suosittelee, ettei takaisinkutsun piirissä olevilla autoilla ajeta ennen kuin mahdollinen vika on korjattu. Mercedes-Benz on yhteydessä ongelma-autojen omistajiin.
Lue myös: Sadan tonnin saksalaisautossa etupenkin siirtäminen voi estää turvatyynyn toiminnan
Lähteet: Reuters, The Guardian