Kymmenen finalistia kilpaili tänään siitä, kuka on kehittänyt parhaan ratkaisun Itämeren roskaantumisen vähentämiseksi.
Meriroskahaaste-kilpailun voiton vei startup -yritys Paptic.
Kilpailu Itämereen päätyvän roskan määrän vähentämiseksi keräsi lähes sata erilaista ideaa. Tänään kymmenen finalistin joukosta valittiin voittajat. Suurimman potin, 15 000 euroa, sai startup-yritys Paptic, jonka kehittämällä puupohjaisella, havusellusta valmistetulla, pakkausmateriaalilla voidaan korvata muovia esimerkiksi ostoskasseissa ja verkkokaupan lähetyspakkauksissa.
– Olemme parasta aikaa skaalaamassa meidän tuotantoa teolliseen mittakaavaan ja totta kai meidän tavoite on kasvaa isoksi. Tavoite on se, että jonain päivänä Papticin materiaalia on markkinoilla ei muutama tuhat tonnia vaan miljoona tonnia. Silloin me todella vaikutetaan merien muovijäteongelmaan korvaamalla iso määrä muovia, sanoo Papticin perustajaosakas Esa Torniainen.
Itämeren roskaantumiseen halutaan puuttua ajoissa
Ympäristöministeri myöntää, että Itämeren rehevöityminen, myrkyt ja kasvavan laivaliikenteen aiheuttamat ongelmat ovat roskaantumista suurempia huolenaiheita. Muoviongelman ratkominen halutaan kuitenkin aloittaa ajoissa.
– Tällä kilpailulla haluttiin herätellä, että mitä voidaan tehdä, jotta tuo meriroskatilanne ei pääse pahaksi ja mitä voidaan tehdä, että voidaan parantaa sitä tilannetta, toteaa ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (Kesk.).
Ratkaisuja odotetaan kilpailun lisäksi ympäristöministeriön työryhmältä, joka esittelee ehdotuksiaan muutaman viikon kuluttua.
– Miten muovien käyttöä voidaan vähentää, miten muovien kierrätystä voidaan tehostaa, koska muovia edelleen tarvitaan ja miten muovia korvaavia, ympäristön kannalta haitattomia materiaaleja, voitaisiin löytää ja kehittää, luettelee Tiilikainen ratkaisua odottavia kysymyksiä.
Paptic tähtää maailmanlaajuisille markkinoille
Palkintorahoilla Paptic lähtee valmistelemaan toiminnan laajentamista Euroopan ulkopuolelle.
– Kysyntä on kovaa tämän tyyppiselle tuotteelle tuolla Euroopan markkinoilla ja globaalistikin kysyntä on todella kovaa. Isot brändinomistajat ja kauppaketjut ovat todella heränneet viimeisten vuosien aikana tähän ongelmaan, huomauttaa Torniainen.
Meriroskahaaste-kilpailun toisen palkinnon sai VTT:n tiimi, joka kehittää muovia syövää mikrobia. Kolmanneksi nousi Pidä Saaristo Siistinä -yhdistyksen kampanja, jossa ihmisille kerrotaan roskien reiteistä mereen.
Meriroskahaaste-kilpailun järjesti Suomen ympäristökeskus. Palkinnot rahoitti Maj ja Tor Nesslingin Säätiö ja S-ryhmä.