Myöhemmin rakennettavissa kohteissa raja-aidan verkko vaihdetaan tiheämmäksi.
Itärajan esteaidan pilottiosa on valmistunut. Rajavartiolaitos tiedotti tänään torstaina, että se on ottanut käyttöön pilottivaiheessa rakennetun noin kolmen kilometrin esteaidan Imatran Pelkolassa.
Vaihe saatiin päätökseen Etelä-Karjalassa pienellä viivästyksellä.
Rajavartiolaitoksen mukaan pilottiosalla tien, aidan ja teknisen valvonnan kokonaisuus on rajaturvallisuuden nykyaikaa ja saadut kokemukset antavat erinomaisen pohjan seuraavan vaiheen rakentamiselle. Esimerkiksi partioiden liikkuminen pilottiaidan alueella on nopeutunut ja uusi valvontatekniikka tuo kattavamman tilannekuvan.
Myöskään mitään rajaturvallisuutta vaarantavaa ei havaittu aidan Imatran pilottiosan rakennusvaiheen aikana. Niin ikään metsäneläimet ovat totutelleet hyödyntämään aidan portteja.
Pelkolan pilottiaidan hinta oli noin kaksi kolmasosaa budjetoidusta. Rajavartiolaitos toteaa, että vasta pidempien aitajaksojen hinta kuitenkin kertoo kustannusten lopullisen tason.
3:23
Lisää aitaa etenkin Kaakkois-Suomeen
Esteaidan seuraavaa neljän kilometrin mittaista osuutta rakennetaan jo Lapin Sallassa. Tuon hankkeen yhteydessä pilotoidaan tien rakentamista soiden yli.
Sallan osuutta seuraavassa vaiheessa on tarkoitus rakentaa esteaitaa noin 70 kilometrin matkalle 12 kohdealueelle. Tästä 55 kilometriä sijoittuu Kaakkois-Suomen rajavartioston alueelle. Näiden kohteiden hankintojen kilpailutus on käynnissä. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa kevättalvella pisimmiltä kohdealueilta Vaalimaalla, Vainikkalassa, Nuijamaalla ja Imatralla.
Näillä 12 kohdealueella aitaverkko vaihdetaan tiheämpään kuin se on nyt valmistuneella osuudella. Tämä hidastaa lisää aidan ylittämistä ja läpimenoa.