Tapaninpäivänä Tampereella tapahtui vaaratilanne, kun jää petti työkoneen alta.
Ratamestari Pekka Tyllilä oli arvioinut, että jään paksuus olisi riittävä. Toisin kuitenkin kävi.
Jää petti työkoneen alta ja hän pelastautui uppoavasta Avant-merkkisestä työkoneesta itse tekemänsä kattoluukun kautta. Ratamestari kirjoitti tapahtumista yrityksen, Hiking Travelin, Facebook-sivuille.
– Paluumatkalla aivan kotirannassa kävi sitten se, mikä näissä hommissa on aina varsinkin alkukaudesta mahdollista. Kone vajosi jäihin. Avanttiin itse rakennettu kattoluukku pelasti minut. Sitä kautta pääsin vajoavasta koneesta pois. Aika ahdas oli Avantin ohjaamo tällaiseen vedenalaisryömimiseen paksuissa vaatteissa, mutta pois tulin, ratamestari kertoo.
Hyinen vesi ja "jäälimput"
Kattoluukusta pelastautumisen jälkeen alkoi toinen taistelu, sillä hyinen vesi oli täynnä jäälimppuja.
– Kun vajoat (veteen) Avantin painoisella tai vielä isommalla koneella, niin avannossa kelluu satojen kilojen painoisia jäälimppuja, jota eivät suinkaan auta sieltä pois kiipeämisessä, vaan paremminkin blokkaavat uimarin kapeaan rakoon. Onneksi ei tarvinnut itsekseen naskaleiden avulla ponnistella, vaan paikalle tuli radan käyttäjiä, joista kaksi luistelijaa oli vanhanaikaisen reippaita auttajia, mies kiittelee.
Auttajat tarjosivat veteen joutuneelle sauvoja, jotka auttoivat vedestä ylös pääsemiseen.
Tapauksen jälkeen Tyllilä käveli omin avuin yrityksen tiloihin lämmittelemään, noin 200 metrin matkan järven jäällä. 70-vuotias ratamestari on jo palannut työn touhuun.
– Eilen (maanantaina) tein täyden työpäivän radalla, hän kertoo MTV Uutisille.
Arvokas kone upposi
Ratamestaria harmittaa arvokkaan työkoneen menettäminen. Kone nostettiin upoksista tapahtuneen jälkeen.
Ratamestari toivoisikin pysyvämpää rahoitusmallia retkeilyradan kunnossapitoon. Tällä hetkellä Hiking travel -yritys saa Tampereen kaupungilta avustusta retkiluisteluradan kunnossapitoon, mutta kaupunki ei ole pääurakoitsija ylläpidossa.
– Nässy (Näsinjärvi) on aika haastava työympäristö. Koneita hajoaa ja olemassa oleva rahoitustaso on sellainen, että sen pohjalta ei voi aurauskalustoa tuunata kelluviksi erikoislaitteiksi, mies miettii.
Näsijärvellä sijaitsevalla ulkoradalla luistellaan, potkukelkkaillaan ja kävellään. Tyllilän mukaan rata on arvokas osa tamperelaisten lähimatkailua ja -liikuntaa.
– Toivottavasti vielä koittaa sekin päivä, jolloin radan tekemisen rahoitus on sellaisella tasolla, että kaikki sekin, mikä työturvallisuuden kannalta voidaan teknisesti tehdä, voidaan tehdä myös talouden puolesta, Tyllilä toivoo.
Katso myös video:
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.