Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna oikeutta ajaa ylinopeutta – ei edes hetkellisesti. Vaikka moni tämän tietääkin, valtaosa myöntää rikkovansa sääntöä ainakin joskus. Raskaan liikenteen asiantuntija pitää mahdollisena, että uusissa kuorma-autoissa yleistyvä ominaisuus voi lisätä tarpeettomia ohituksia.
Mikäli maantiellä tulee tarve ohittaa toinen ajoneuvo, on toimenpiteelle valittava oikea aika ja sopiva paikka. Vastuu ohittamisen turvallisuudesta on aina ohittajalla.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista peräti 71 prosenttia sanoo ajavansa silloin tällöin ylinopeutta ohittaessaan raskaita ajoneuvoja. Lisäksi noin joka seitsemäs myöntää yrittävänsä toisinaan ohitusta paikassa, jossa on huono näkyvyys tai sulkuviivoin osoitettu ohittamiskielto.
Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että ohittamisella saavutettava ajansäästö on usein luultua vähäisempi. Mikäli ohittaminen vaatii ylinopeuden ajamista, on syytä miettiä, onko ohittamiselle edes tarvetta.
Lue myös: Miksi Peugeot-kuskin oli väkisin päästävä Mersusta ohi tällaisessa paikassa? Henrik kuvasi totaalisen "aivopieruohituksen" Klaukkalassa
Kuorma-autoissa yleistyvä ominaisuus voi ärsyttää liikenteessä
Rahtarit ry:n asiantuntija Timo Kima kertoo Liikenneturvan tiedotteessa, että uusissa kuorma-autoissa yleistyneet adaptiiviset eli mukautuva vakionopeussäätimet voivat lisätä henkilöautoilijoiden kärsimättömyyttä liikenteessä.
– Säätimet tuntevat tulevan maaston ja mukauttavat ajonopeutta sen mukaan. Tämä tarkoittaa, että autot hiljentävät tietoisesti nopeutta ylämäkien loppuosilla ja keräävät sitten vauhtia niin sanotusti ilmaiseksi alamäen puolella. Tämä toiminto saa kuorma-auton ajonopeuden vaeltamaan totuttua enemmän, mikä on taas saanut aikaan kasvanutta ohitustarvetta osassa autoilijoita, Kima sanoo.
Kima muistuttaa, että ohituksen jälkeen, omalle kaistalle palatessa, on jätettävä kunnollinen turvaväli myös ohitettuun ajoneuvoon. Aiempaa pidemmät HCT-yhdistelmät ovat saaneet aikaan sen, että turvallinen ohittaminen vaatii entistäkin enemmän tilaa. Tämä on näkynyt läheltä piti -tilanteiden lisääntymisenä.
– Palaaminen omalle ajokaistalle joudutaan tekemään liian aikaisin, ja silloin turvaväli raskaan ajoneuvon edessä jää olemattomaksi. Jos tällaisessa tilanteessa tapahtuu jotain odottamatonta, niin onnettomuuden vaara on ilmeinen.
Kiman mukaan pahinta on, jos esimerkiksi kuorma-auton hätäjarrujärjestelmä aktivoituu vaarallisen ohituksen seurauksena ja raskas ajoneuvo tekee voimakkaan jarrutuksen.
– Tämä on myös työturvallisuusasia raskaan liikenteen kuljettajille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lue myös: Kun havaitset hiljalleen perä edellä lähestyvän auton, pistä jäitä hattuun: "Aikaa kuluu kilometriä kohden vain kuusi sekuntia enemmän"
Lähde: Liikenneturva