Päätön ohitteluvimma piinaa suomalaiskuskeja: "Varsin monen tulisi palata autokoulun penkille"

1:48img
Katso myös: Älä hötkyile! Pidä ohjausliikkeet maltillisina ohittaessa, kaistaa vaihtaessa ja väistäessä.
Julkaistu 17.07.2024 10:33

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Monelle suomalaiskuskille ohi pääseminen on tärkeämpää kuin turvallisuus.

Äkkijarrutuksia, kovia nopeuksia ja läheltä piti -tilanteita. Liikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisten ohituskäyttäytymisessä on parantamisen varaa. 

Liikenneturvan kyselyssä huhtikuussa 2024 paljastui, että monelle kuskille ohi pääseminen on tärkeämpää kuin turvallisuus. Kyselyyn vastasi 2015 henkilöä, joista autoilevia oli 71 prosenttia.

Lue myös: Kaikki eivät näköjään tiedä, mitä tiehen maalattu valkoinen viiva oikeasti tarkoittaa

Ohitus ylinopeudella ja kiilaus kaistalle: "Varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille"

Kyselyssä yli kahdeksan kymmenestä kuljettajasta kertoi, että heidät oli tiellä ohitettu huomattavalla ylinopeudella erittäin usein tai usein edeltäneen vuoden aikana. Kolme neljästä kertoi ohittajan roikkuneen vaarallisen lähellä takapuskuria ja kärkkyneen ohitustilaisuutta.

Useamman kuin joka toisen eteen oli ohituksen jälkeen kiilattu liian lähelle.

Riskiohittaja vaarantaa paitsi itsensä, myös muut, Liikenneturva korostaa.

– Ohittamisen sääntöjen tulisi olla peruskauraa ihan jokaiselle kuljettajalle. Kyselymme kertoo kuitenkin siitä, että varsin monen kuljettajan tulisi palata autokoulun penkille tai katsoa ainakin peiliin pitkään ja hartaasti. Jos lähtee riskillä ohittamaan, aiheuttaa sillä vaaraa paitsi itselleen myös muille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas Gullfors kuvailee tiedotteessa.

Lue myös: Autoilijan asenneongelma voi viedä pyöräilijältä hengen: "Kaikki eivät suhtaudu yhtä vakavasti"

Joka seitsemäs jarruttanut vastaan tulevan ohittelijan vuoksi

Kyselyssä lähes joka kolmas kuljettaja oli edeltäneen vuoden aikana ollut erittäin usein tai usein tilanteessa, jossa takana ajava on lähtenyt ohitukseen ja jatkanut sitä, vaikka vastaan on tullut auto.

Lähes viidesosaa ohittaja oli tullut vastaan omalla kaistalla tai kaistojen keskellä niin, että mahdollinen törmäys oli pelottanut. Joka seitsemäs oli joutunut itse jarruttamaan tai väistämään pientareen puolelle estääkseen onnettomuuden.

– Tilanne, jossa toinen on omalla toiminnallaan estänyt onnettomuuden, on hälyttävän yleinen. Se kertoo siitä, että riskiohituksesta on selvitty vain tuurilla. Eikä onni kestä ikuisesti, Gullfors huomauttaa.

Lue myös: Olisitko tiennyt, ettei tällaista liikennevaloa saa ohittaa? Poliisilta painava muistutus – "Haasteita joko osaamisen tai asenteen kanssa"

"Mikä järki on ohitella pitkässä letkassa?"

Ohittajan on ohitustilanteessa varmistuttava siitä, että tie on selvä riittävän pitkältä matkalta.

– Ohitettaessa tulee olla riittävästi näkemää ja tilaa. Jos turvallinen ohituspaikka ei heti aukea, on vain jäätävä ajamaan hitaamman ajoneuvon taakse riittävän etäälle. Tämä koskee myös pyöräilijän ohittamista, Gullfors sanoo.

Esimerkiksi ohituskieltoalueella, risteyksissä tai sulkuviivaa rikkoen ei saa ohittaa, vaikka edessä olisi hitaampi kuski.

– Kannattaa myös harkita, mikä järki on ohitella pitkässä letkassa. Sillä vain kiihdyttää haitariliikettä ja kasvattaa peräänajon riskiä ilman, että matkantekoa mainittavasti joudutettaisiin. Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on usein varsin vähäinen.

Kyselyssä selvisi myös, etteivät suomalaiset tiedä, mikä on riittävä turvaväli, jos vauhtia on 40 kilometriä tunnissa.

Lue myös: Osaatko ohittaa? Ohitukset aiheuttavat joka vuosi vaaratilanteita ja liikennevahinkoja

Liikenneturva muistuttaa: Kertaa ohittamisen säännöt

  1. Onko ohittamisesta tullut vain tapa? Harkitse ohitustarve aina ennen päätöstä lähteä ohittamaan. Letkassa kaikille turvallisempi vaihtoehto on tyytyä matkavauhtiin ja kulkea liikennevirran mukana.
  2. Ennen ohitusta seuraa myös takana tulevaa liikennettä ja varmista, että edessä oleva tieosuus on tyhjä tarpeeksi pitkältä matkalta.
  3. Ohittamaan ei saa lähteä ohituskieltoalueella, sulkuviivan ylittäen tai risteyksissä, eikä se anna erillislupaa ylinopeudelle.
  4. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Näytä suuntamerkkiä lähtiessäsi ohittamaan ja omalle kaistalle palatessasi.
  5. Muista loiva liike kaistaa vaihtaessa.
  6. Varmista turvaväli ohitettavaan ajoneuvoon. Palaa omalle kaistalle vasta, kun näet taustapeilistä ohitettavan ajoneuvon kokonaisuudessaan.
  7. Jos syystä tai toisesta ajat muuta liikennettä hitaammin, voi taakse kertyneen jonon päästää ohi ajamalla aika ajoin levähdyspaikalle. Yhteispeli lisää liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta.

Lue myös: Kesäaikaan liikenne pienille "mökkiteille" lisääntyy – tärkeä muistutus erityisistä vaaranpaikoista

Lue myös: Suomen teillä on suositus, jota ei tiettävästi ole käytössä missään muualla – näin moni sitä noudattaa

Katso myös: "En mä uskalla!" Miten pitkän matkan auto ehtii kulkea siinä ajassa, kun Jere lukee ratissa lyhyen tekstiviestin?

6:35img

Kuinka vaarallinen kännykkä ratissa oikeasti on? Uutisaamu testasi, kuinka kännykän käyttö vaikuttaa ajaessa.

Lähde: Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus