F1-sarjalla on varaa jättää syksyn kalenterinsa vahvistaminen melko viime tippaan, toteaa sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn. Samalla kalenteriin mietitään mielenkiintoisia palaajia Euroopan mantereelta.
Saksalaislehti Auto Motor und Sport sekä F1-sivusto RaceFans uutisoivat aiemmin, että alkuperäisen kalenterin ulkopuolelta Saksan Hockenheim sekä Italian Imola ja Mugello ovat tarjolla järjestämään tyhjille katsomoille ajettavia kisoja, jos sarjaa ei pystytä alkusyksystä viemään kaukomaille.
Brawn vahvistaa suunnitelmat RaceFansille ja lisää listaan vielä yhden uuden mahdollisen järjestäjän: myös viimeksi vuonna 1997 F1-kalenterissa mukana ollut Espanjan Jerez on yksi vaihtoehto.
– Euroopan kisojen mallin täytyy olla ilman faneja ajettaessa erilainen kuin se malli, jota olemme käyttäneet aiemmin.
– Se tarkoittaa, että tarkkailemme enemmän erilaisia paikkoja. Mugello, Hockenheim, Imola, Jerez – usea paikka on ollut vaihtoehtona, ja me katsomme niitä, Brawn kommentoi.
Näistä Mugelossa ei ole koskaan ajettu F1-osakilpailua. Imola on viimeksi ollut kalenterissa vuonna 2006 ja Jerez siis vuonna 1997, jolloin Mika Häkkinen juhli radalla uransa ensimmäistä kisavoittoa. Kaikissa paikoissa voitaisiin olla valmiita kisaamaan miltei portit avaamalla.
– Kaikki kisat voisivat onnistua suhteellisen lyhyellä varoitusajalla, koska niihin ei tule yleisöä, joten lippuja ei tarvitse myydä. Ja kun puhutaan pysyvästä radasta, tilanne on täysin eri. Meillä on siis mukava ryhmä melko jännittäviäkin eurooppalaisia ratoja tarjolla, jos joku kisa putoaa pois, Brawn pohtii.
Ensimmäisenä seurannassa on Singaporen katuratakisa 20. syyskuuta. Siellä radan rakentaminen kaupungin kaduille vaatii aikaa, joten päätöstä ei voida jättää viime hetkeen. Myös Venäjän Sotshi vaatii rakennustöitä, mutta muuten loppukauden radat ovat kiinteitä moottoriratoja.
– Suunnitelma A on ajaa kahdeksan kisaa Euroopassa, minkä jälkeen toivomme, että lähiaikoina voimme julkaista sen, millainen kaukokisojemme ohjelma tulee olemaan, Brawn toteaa.