Japanin GP:n topit ja flopit: Ferrari-pomon myyrät eivät lopu mätkimällä

7.08761918
xpbimages.com
Julkaistu 09.10.2017 07:03

MTV SPORT

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viidenneksi viimeinen kisa ajettiin Japanin Suzukassa.

Lewis Hamilton karkasi voitollaan ja Sebastian Vettelin keskeytyksellä jo tavoittamattomalta vaikuttavaan 59 pisteen MM-johtoon. Red Bull sai jälleen kaksi kuskia palkintopallille, kun Max Verstappen oli toinen ja Daniel Ricciardo kolmas. Suomalaisista Valtteri Bottas oli neljäs ja Kimi Räikkönen viides.

TOP5:

1. Lewis Hamilton

Ihmemies oli vielä kesätauon alkaessa 14 pistettä perässä MM-kärkimies Sebastian Vettelistä, mutta nyt hänellä on mahdollisuus katkaista saksalaisen selkäranka jo seuraavassa kisassa Yhdysvaltain Austinissa – paikassa, jossa hän päätti myös Nico Rosbergin pyristelyt vuonna 2015. Ylisanat alkavat loppua Hamiltonin kohdalla, joten annetaan saavutusten puhua puolestaan: syksyn viidessä kisassa neljä paalupaikkaa, neljä voittoa, 59 pisteen MM-johto, 21 kisan pisteputki sekä 39:s paalulta voittoon ajettu kisa (uupuu enää yhden Michael Schumacherin ennätyksestä).

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

2. Red Bull

Tähän tilastoon on tarvittu Ferrarin epäonneakin, mutta joka tapauksessa Red Bull on nyt parhaassa iskussa sitten mestaruusvuotensa 2013. Se nimittäin onnistui ensimmäistä kertaa sitten kultakautensa ajattamaan molemmat autonsa palkintopallille kahdessa peräkkäisessä kisassa. Mercedeksen vauhtiin Red Bullilla ei edes odotettu päästävän, joten näinkin tiukaksi mennyt taistelu varmasti tuntuu hyvältä kauden loppua lähestyttäessä. Suurin palkinto oli Valtteri Bottaksen pysyminen Daniel Ricciardon takana neljäntenä. Täytyy silti yhtyä Max Verstappenin toiveeseen: olisi mukavaa, jos Red Bull onnistuisi rakentamaan auton, jolla taisteltaisiin kisavoitoista myös kauden alussa...

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Valtteri Bottas

Bottaksen lähtökohta Suzukaan tultaessa oli erittäin vaikea: tappiot aika-ajoissa tallikaveri Hamiltonia vastaan olivat muuttuneet kesätauon jälkeen jo varsin rumiksi ja neljän kisan pisteissä tukkaan oli tullut lukemin 58–93. Valtteri oli tällä kertaa pilata viikonloppunsa pahemman kerran lauantain ulosajoillaan. Hän sai kuitenkin viime hetkellä auton näppeihinsä ja vältti seinään osuman. Aika-ajoissa hän pääsi taas kolmen kymmenyksen päähän Hamiltonin häikäisevästä paaluvedosta, joten suomalaisenkin suoritus oli varsin mallikas. Kisassa Hamiltonin auttaminen taistelussa Verstappenia vastaan saattoi maksaa Bottakselle kolmossijan. Vettel on nyt joka tapauksessa 13 pisteen etäisyydellä, mikä lisää Bottaksen motivaatiota kauden loppua kohti. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

4. Esteban Ocon

Starttipölyn laskeuduttua tuli havahduttua siihenkin tosiasiaan, että Esteban Ocon oli noussut kisassa viidennestä lähtöruudusta kolmanneksi ohi Vettelin ja Ricciardon. Kovin pitkään ei Force Indian autolla pystynyt kamppailua jatkamaan, kunnes Ricciardo ja Bottas tulivat ohi. Myöskään Räikkösen hyvin ajoitettua varikkokäyntiä vastaan ei ollut saumaa taistella, mutta keskipakassa hän pesi kuudennella sijallaan kaikki haastajansa, mukaan lukien tallikaveri Sergio Perezin. Ocon on nyt ajanut maaliin kaikki ensimmäiset 25 kisaansa, mikä sivuaa Max Chiltonin nimissä olevaa ennätystä. Hän on myös yhtä lukuun ottamatta päässyt pisteille kaikissa tämän kauden kisoissa, mihin ovat hänen lisäkseen yltäneet vain Mercedes-kuskit Hamilton ja Bottas.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

5. Haas

Melkoisessa laskusuhdanteessa edessä olevan kotikisansa alla ollut amerikkalaistalli Haas pystyi viimeinkin saamaan molemmat autonsa pisteille, kun Romain Grosjeanin lisäksi myös Kevin Magnussen ylsi kympin joukkoon – vieläpä tallikaverinsa edelle kahdeksanneksi! Magnussenille tämä oli vasta ensimmäinen pistesija sitten kesäkuun Azerbaidzhanin GP:n ja Haasille Monacon kisan jälkeen historian toinen kisa, jossa molemmat autot ottavat pisteitä.

0:36img

FLOP5:

1. Ferrarin kurssi

Tallipäällikkö Maurizio Arrivabene on tavallaan oikeassa, kun hän puhui kisan jälkeen, ettei alihankkijoiden valmistamien komponenttien pettäminen tee Ferrarista epäluotettavaa autoa. Silti jonkin on täytynyt tuotantoketjussa pettää, että tällaiset imusarjan ja sytytystulpan hajoamiset suistavat tiimin täydellisesti sivuun MM-taistelusta yhdessä hetkessä. Sebastian Vettelille alun keskeytys otti todella koville, vaikka hän jaksoi vielä viikko sitten tsempata omiaan yllättävän teknisen vian takia. Nyt odotamme pelonsekaisin tuntein, millainen jyrähdys kuullaan tällä kertaa pääpamppu Sergio Marchionnen suusta. Johtajan määräämät käskyt hyökätä jokaisen ilmenneen vian kimppuun alkaa vähitellen muistuttaa pelihallien myyräntappopeliä – jonka Ferrari on jo pahasti häviämässä.

0:49img

2. Fernando Alonso

Jo toisessa kisassa peräkkäin saamme ihmetellä, miksi Fernando Alonso voi mittavalla kokemuksellaan jäädä kärkitaistelun tukkeeksi kisan loppuvaiheissa. Viimeksi tuskin oli sattumaa, että Alonso kiusasi Red Bullia vastaan taistellutta Ferrarin Sebastian Vetteliä, mutta nyt hänen oli pakko osallistua Hamiltonin ja Verstappenin voittotaisteluun. Tämä ei ole mestarin arvolle sopivaa käytöstä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Marcus Ericsson

Huhut F1-uran tyssäämisestä alkavat saada jo urheilullistakin katetta. Entinen kuskilupaus Marcus Ericsson on ainoa koko kauden mukana ollut kuljettaja, joka ei ole vielä yltänyt pisteille. Japanin GP:n ajovirhe alkaa näyttää jo ruotsalaisen viimeisiltä hetkiltä F1-sarjan valokeilassa.

0:38img

4. Jolyon Palmer

On ehkä kaikkien osapuolten kannalta hyvä, että Jolyon Palmerin asiaan saatiin selvyys jo tässä vaiheessa kautta. Hänen taipaleensa Renault’lla päättyy ennen aikojaan, kun Carlos Sainz ottaa paikan keltaisessa autossa Austinista lähtien. Britti toppuutteli kisaa ennen Johnny Herbertin tökerösti muodostamaa kysymystä ja totesi, ettei tämä nyt sentään välttämättä ole hänen viimeinen kisansa formula ykkösissä. Silti tuntuu, että reilut puolitoista kautta antoivat riittävän varmuuden siitä, ettei Palmeria enää nähdä tässä luokassa auton ratissa.

5. Carlos Sainz

Paljon paremmin ei mennyt silti Palmerin tilalle nousevalla Carlos Sainzillakaan. Mahtoivatko espanjalaisen ajatukset olla jo tulevissa Renault-tehtävissä, sillä Toro Rosso löytyi seinästä niin perjantain harjoituksissa kuin sunnuntain kisassa. Ei paras tapa kiittää tallia kuluneista vuosista.

0:39img

Tuoreimmat aiheesta

F1