Yhdysvaltain GP:n topit ja flopit: Bottaksen puolustustaistelussa jo Mersu-paikan suojelemisen elkeitä

16.1.30645372
imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 23.10.2017 06:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden neljänneksi viimeinen kisa ajettiin Texasin Austinissa.

Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi vakuuttavaan voittoon nousten jo 66 pisteen MM-johtoon toiseksi sijoittunutta Ferrarin Sebastian Vetteliä vastaan. Kimi Räikkönen menetti lopputaistelussa kolmospaikan Max Verstappenille, mutta sai palkintopaikan takaisin tuomariston päätöksellä. Valtteri Bottas oli kisassa viides.

TOP5:

1. Lewis Hamilton

Jos britin neljäs maailmanmestaruus oli jo ennen viikonloppua melko todennäköinen, niin nyt se alkaa olla selvää kauraa. Seuraavasta kisasta hänelle riittää viides sija ja homma on paketissa. Mercedeksen merkkimestaruus sen sijaan ratkesi jo tähän viikonloppuun, joten viikon kuluttua Meksikossa vietetään melko varmasti tuplajuhlia. Viidennen voittonsa kuudesta Yhdysvaltain GP:stä ottanut Hamilton dominoi jälleen Texasissa: suvereeni aika-ajoveto ja vakuuttava ohitus startissa menetetyn kärkipaikan jälkeen.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

0:17img

2. Max Verstappen

Oli jokseenkin tuskaista seurata Verstappenin reaktiota, kun hän vielä lopun tuomiostaan tietämättä iloitsi kolmossijasta lämpiön puolella. Lopulta oven suuhun saapui Kimi Räikkönen, joka heitti hänet ulos palkintopallijuhlista – kuvainnollisesti tietenkin. Verstappenin viikonloppu oli hieno: jatkosopimus Red Bullin kanssa nosti hänet arvoasemassa tallin tulevaksi keulakuvaksi, uusi Renault-moottori tuli käyttöön ennen tallikaveri Daniel Ricciardoa ja vielä päälle nousu 16. lähtöruudusta melkein palkintopallille asti.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Kimi Räikkönen

Ei siinä mitään. Verstappenin tuomio kyllä kelpaa, sillä myös Kimi Räikkönen ajoi ehdottomasti palkintopallisijan arvoisen kisan. Lähdössä kaikki näytti menevän taas pieleen Force Indian ehdittyä edelle, mutta loppuvaiheen takaa-ajo ja ohitus Bottaksesta olivat hieno näyte Ferrari-kuskin löytämästä hyvästä ajorytmistä. Auto toimi erinomaisesti ja Mercedekset pysyivät näkökentässä kummallakin kuskilla, joten myös tiimin kannalta tämä viikonloppu palautti paljon uskoa italialaisiin.

0:26img

4. Carlos Sainz

Sainzin seitsemäs sija saattoi olla Verstappenin nousun jälkeen jopa viikonlopun vahvin yksittäinen onnistuminen. Ensimmäinen kisa Renault’lla sujui täydellisesti ja huipentui Sergio Perezin Force Indian ohittamiseen ja myös tämän tallikaverin Esteban Oconin hätyyttely antoivat ranskalaistallille varman tunteen siitä, että valinta kuskinvaihdosta kesken kauden meni täydellisesti nappiin – ehkä jopa avausviikonlopun osalta yli odotusten.

1:00img

5. Daniil Kvjat

Siinä missä Sainz onnistui menemään urallaan harppauksen eteenpäin, hänen entinen tallikaverinsa Daniil Kvjat herätti eloon jo kerran kuopatut haaveensa F1-paikkansa säilyttämisestä. Red Bullin kuskipomo Helmut Marko heitti viikonloppuna kylmäävän vastauksen Kvjatin tulevaisuudesta puhuttaessa: ”Katsotaan tämän kisan jälkeen”. Siihen nähden aika-ajojen 12. sija ja pisteen tuonut kymppipaikka kisassa olivat kovan paineen alla helpottava suoritus venäläiselle. Ja jos totta puhutaan: Toro Rosso tarvitsee häntä ensikaudella. Eihän heillä ole laittaa Pierre Gaslyn rinnalle muuten ketään kokeneempaa (omaa) kuskia.

FLOP5:

1. Valtteri Bottas

Vaikka kisan viides sija menikin pitkälti tallin epäonnistuneen taktiikan piikkiin, Valtteri oli tuloksellisesti jälleen viikonlopun suurin häviäjä. Kolmas kisa putkeen palkintopallin ulkopuolella ja aika-ajoissa tappio Hamiltonin pahimmalle uhkaajalle Vettelille. Viikonlopun uutiset Red Bullin suunnalta antoivat osviittaa siitä, että Daniel Ricciardo on ensi vuoden jälkeen potentiaalinen uhkaaja Bottaksen Mersu-paikalle, joten kurssin olisi syytä alkaa kääntyä jo tämän syksyn aikana. Bottakselle toki kaikki kunnia alun upeista puolustusliikkeistä Ricciardon hyökätessä. Tuossa taistelussa muuten haettiin jo asetelmia ensi vuoden sopimusmarkkinoille – niin hurjasti Ricciardo näytti janoavan Bottaksen päänahkaa.

0:29img

0:53img

2. Verstappenin tuomio

Sinivalkoisin lasein katsottuna Verstappenin pudottaminen palkintopallilta oli tietysti huojentava tieto, mutta on se melkoinen sääli, että palkintopallitaistelu ratkaistaan tällä tavalla. Todistusaineistot ovat vielä tässä kohtaa lähinnä tuomariston tiedossa, mutta tuskin Ferrari olisi vienyt asiaa oikeuteen, vaikka Verstappen olisi saanut pitää kolmospaikkansa. Mika Salohan istui kisan tuomarinelikossa ja sai osan hollantilaisen puolesta heitettyjä syytöksistä päällensä. Verstappen tosin itse vihjasi Garry Connellyn vainoavan häntä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

3. Kevin Magnussen

Amerikkalaistalli Haasissa ajavalle Magnussenille kotikisa meni kyllä umpisurkeasti. Aika-ajojen estelystä tuli kolmen lähtöruudun rangaistus, ja kisassa tanskalainen tuuppasi ensin startissa Pascal Wehrleinin ulos ja oli myöhemmin kisassa kiusaamassa toistakin Sauber-kuskia Marcus Ericssonia.

0:34img

0:34img

4. Nico Hülkenberg

Kisa päättyi öljynpaineen katoamiseen, mutta siitä huolimatta uuden tallikaverin Sainzin varjoon jääminen jo ensimmäisenä viikonloppuna vaikuttaa huolestuttavalta. Saksalainen on saanut vuosia roikkua F1-sarjan keskikastissa ilman, että hänen taitojaan on juurikaan kyseenalaistettu, mutta joko rinnalle on tullut mies, joka aloittaa lopullisen alamäen?

5. Huhut Ferrarista

Pääjohtaja Sergio Marchionnella oli sunnuntaina Austiniin saapuessaan tärkeä viesti mukanaan: tallipomo Maurizio Arrivabene nauttii edelleen Ferrarin luottamusta eikä tämän korvaaminen teknisellä johtajalla Mattia Binottolla olisi pääpirun mielestä järkevä veto. Saksan televisiosta viikonloppuna nousseet huhut Arrivabenea kauden päätteeksi odottavista potkuista näyttävät siis ennenaikaisilta. Hyvä niin, koska mietitäänpäs nyt oikeasti, millainen matkan Ferrari on tehnyt viimeisen vuoden aikana. Vuonna 2016 se ei ottanut ainuttakaan voittoa tai eturivin starttipaikkaa ja putosi Mercedeksen lisäksi myös Red Bullin vauhdista. Uuden sukupolven autoista Ferrari on ehdottomasti edistyksellisin eikä sitä faktaa murreta parilla imusarjan tai sytytystulpan hajoamisella.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

USA:n GP