Toyotan WRC-tallin päälliköksi valitulla Jari-Matti Latvalalla pitää varmasti kiirettä vuodenvaihteen molemmin puolin. Uusi kausi starttaa Monte Carlon MM-rallilla jo vajaan kuukauden kuluttua.
Latvalan valinta Tommi Mäkisen seuraajaksi Toyotan tallipomona on herättänyt hurjasti mielenkiintoa sekä kotimaassa että kansainvälisesti.
Monet ovat epäilleet tuurilaisen johtajakokemusta, mutta mies itse yrittää ammentaa pitkästä ajourastaan mahdollisimman paljon.
Vuoden 2019 jälkeen ilman ajopestiä jäänyt Latvala on historian kokenein kuljettaja MM-sarjassa. Latvala on työskennellyt kolmen eri tallipäällikön alaisuudessa. Vuosina 2007-2012 Latvala ajoi M-Sportilla Malcolm Wilsonin alaisuudessa ja kausilla 2013-16 Volkswagenilla, kun tallipomona oli Jost Capito.
LUE MYÖS: Toyotan tallipäälliköksi valittu Jari-Matti Latvala yllättyi itsekin huippupestistään, alkuperäiset suunnitelmat vaihtuivat nopeasti – "Kuin pommi olisi tippunut"
Viimeiset sesongit 2017-19 Latvala kaasutteli juuri Toyotalla Tommi Mäkisen tiimissä. Eikä sovi unohtaa, että Latvala oli myös Yaris WRC:n kehitystyössä tiiviisti mukana alusta saakka.
– Japanilaisilla oli se ajatus, että kun on kokemusta tuolta puolelta, niin he halusivat nähdä, että miten tiimiä johdetaan kuljettajan silmin. Pystyn tietenkin yhdistämään sitä, mitä olen eri tiimeissä nähnyt, 18 MM-rallin voittoa urallaan ajanut Latvala sanoo MTV Urheilulle.
– Olen ollut tiimissä (Volkswagen), missä voitettiin neljä tallien mestaruutta ja Toyotalla tuli se myös. Olen nähnyt niitä hyviä ja huonoja hetkiä, joista voi ammentaa.
Mitä oman ajouran aikaisilta pomoilta voi sitten oppia?
– Wilsonista muistan esimerkiksi yhden pienen tärkeän asia. Kun joku asia sovittiin, niin sitten käteltiin se, eikä sitä tarvinnut erikseen mihinkään sopimuspapereihin laittaa, Latvala kokee.
– Jost oli taas vahva luottamaan muihin ihmisiin ympärillään. Hän ei esimerkiksi teknisiin asioihin halunnut puuttua millään tavalla. Capito ei käynyt teknisissä palavereissa kisojen jälkeen. Hän sanoi vaan, että hänen on turha siellä olla, insinöörit kyllä hoitavat sen puolen.
– Tommin vahvuus oli ymmärtää kuljettajia, että miten kuljettaja ajattelee ja mitä vaatii. Jos sä teit virheen, niin Tommi ei tullut koskaan siitä syyttämään. Näistä asioista voi lähteä rakentamaan ja yhdistämään juttuja.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Joulunpyhien jälkeen Latvalan kiireet alkavat toden teolla.
– Ensimmäiset askeleet ovat, että menen Jyväskylään ja sitten tuonne Tallinnan päähän. Haluan tavata ja morjestaa kaikkia ihmisiä, jutella heidän kanssaan ja lähteä siitä rakentamaan hommaa.
LUE MYÖS: Muistatko Jari-Matti Latvalan rajun avautumisen Sebastien Ogierista? Rallitähtien suhde uuteen testiin – maailmanmestarilta upeita sanoja Latvalasta
Latvala myös korostaa, että hän saa käsiinsä voittajatallin. Uudessa roolissaan tuurilainen saa myös tulitukea tallin muulta johdolta.
– Tiimi on jo ennestään tosi vahva, sillä on voitettu mestaruuksia ja tänäkin vuonna kuskien puolella tuli sijat yksi ja kaksi. Talli toimii hyvin ja toimintamalli on valmiina. Sellaisia asioita ei tarvitse miettiä. Sinänsä se sisäänajo ei ole niin iso juttu, Latvala summaa.