Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vastaa MTV Urheilun Ossi Karvosen kovaan kritiikkiin. Karvonen kirjoitti tiistaina julkaistussa kommentissaan, että Latvalan työpanos on kyseenalaistettava hänen ajaessaan elokuussa Suomen MM-rallin.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Karvosen mukaan ratkaisu asettaa Toyotan ennen kaikkea epäedulliseen valoon. Latvala hyppää tiimipomon leiviskästä kesken kauden Suomen MM-rallissa vanhaan tehtäväänsä auton rattiin Toyotan puolustaessa kahta peräkkäistä tuplamestaruutta.
– Tarvitaanko tämän pomon työpanosta lainkaan, jos tällainen puuhailu on ihan ok? Karvonen muun muassa latasi.
38-vuotiaan Latvalan ajaessa Jyväskylän ikonisessa rallissa tallipäällikön tehtävän ottaa hoitaakseen Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda, joka antoi Latvalan ajamiselle hyväksynnän.
Hyvä MM-tilanne ennakkovaateena
Työreissulta Japanista puhelimitse tavoitettu Latvala oli lukenut Karvosen kommentin. Hän sanoo ymmärtäneensä, mitä siinä on haettu takaa, mutta taustoittaa, että hänen unelmoimalleen ajamiselleen Jyväskylässä oli ehtona, että Toyota olisi MM-sarjassa vahvoissa asetelmissa.
– Saavutimme sen tilanteen Safarin jälkeen. Se varmisti sen, että voimme lähteä Jyväskylään ajamaan, Latvala viittaa viimeisimpänä ajetun Kenian MM-rallin jälkeiseen tilanteeseen.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala sai tiukan vaatimuksen MM-ralliin – "Se oli minun ehtoni, että siihen kyytiin lähden"
Latvalan mukaan tarkkaa vaadittavaa pistekaulaa ei ollut mietittynä, mutta kun näytti hyvältä, päätöksen pystyi tekemään.
Kun kautta on jäljellä vielä kuusi osakilpailua, Toyotan Kalle Rovanperä johtaa kuljettajien MM-sarjaa 41 pisteen turvin ennen Toyota-tallikaveriaan Elfyn Evansia. Vain osan sesongista ajava Toyotan Sébastien Ogier on 42 pinnan päässä Rovanperästä, samoin M-Sport Fordin täyden kauden mies Ott Tänak.
Valmistajien MM-sarjassa Toyotan johto Hyundaihin on 48 pistettä.
"Ei riskiä tai ongelmaa"
Karvonen toi kommentissaan esiin, että Toyotan rallitallin johtajuus jaetaan neljän ihmisen kesken: Latvalan lisäksi vastuupesteissä ovat Kaj Lindström, Tom Fowler sekä Yuichiro Haruna. Karvonen jatkoi, että puheet ralliympyröistä kertovat, että varsinkin Lindströmin rooli on vuodesta 2021 lähtien ollut Toyotan MM-tallin sisällä valtava.
– Se, että urallaan 209 MM-osakilpailua ajanut Latvala kilpailee Suomen MM-rallissa, kertoo julkisuudessa tallipäällikkönä esiintyvän ex-tähtikuskin roolista tiimipomona aivan toista, Karvonen kirjoitti.
Latvala myöntää itsekin, että Lindströmillä on iso rooli. Urheilutoimenjohtaja Lindström hoitaa koko logistiikan ja vastaa kilpailuiden aikana paljosta kilpailijoiden seuraamisineen, kommunikointeineen ja paperitöineen.
– Minun tehtävinäni on pitää henkeä kilpailijoiden ja mekaanikoiden kanssa ja kommunikoida tiimin asioita ulkopuolelle median kanssa, Latvala sanoo ja korostaa, että Toyotalla asiat eivät henkilöidy vain häneen.
– Tiimimme menestys ei ole pelkästään yhden ihmisen vastuulla, vaan hoidamme asioita neljän ihmisen johtoryhmässä. Kun teemme isompia päätöksiä, istumme kaikki alas ja keskustelemme. Haemme demokraattisen päätöksen.
Latvala oli viime vuonna tallipäällikön tehtävistä poissa niin ikään yhden osakilpailun, kun suomalainen ajoi Italian MM-rallin aikoihin kokeilumielessä vetyautolla 24 tunnin kisaa Japanissa. Samassa autokunnassa oli tuolloin pääjohtaja Toyoda.
– Uskoimme, että homma kyllä toimii, ja meillä on minun mielestäni huippuhyvä henki tiimissä. Silloin tällaisia asioita voi kokeilla, eikä mielestäni riskiä tai ongelmaa ole.
Latvala kehuu myös pääjohtaja Toyodaa.
– Itse pääjohtaja on valtavan kova motorsporttimies henkeen ja vereen. Pitää muistaa, että kun hän on innokas tulemaan tallipäällikön tehtäviin, se on iso osoitus siitä, että hän on mukana lajissa ja arvostaa sitä.
"Ei se ole tarkoituskaan"
0:46
Latvala alleviivailee, ettei lähde hakemaan Toyotan ratissa kappaleita taivaalta. Hän kertoo tiedostavansa, ettei ole yli kolmeen vuoteen ajanut huippuluokan MM-ralliautoa eikä pysty iskemään kärkikahinoihin, kun testiajoa tulee vain yhdeltä päivältä.
– Ei se ole tarkoituskaan. Tarkoitus on nauttia viikonlopusta ja saada kokemus.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan yllätyspaluu herättää asiantuntijassa ristiriitaisia ajatuksia: "Miten pystyy tekemään rennon suorituksen?"
Kun omasta kisasta ei lähtökohtaisesti tarvitse stressata, on mahdollista keskittyä tallin muihinkin kuljettajiin.
– Uskon, että pystyn heitä myös tsemppaamaan, vaikka olen itse ajamassa kilpaa.
Kilpailijan luonne ja halu menestyä on silti verissä. Latvala toteaa, että karkeasti tavoitteena on "olla kymmenen joukossa ja pyöriä jossain sijoilla 5–10", jolloin kilpailu olisi onnistunut.
Työkaluja jatkoon
Mutta sijoittuu Latvala moisille sijoille tai ei, omien ajohalujen ohella yhtenä syynä ajamiselle on miehen itsensä mukaansa se, että hän pääsee ammentamaan Toyotan Rally1-hybridiauton ohjaimissa kokemusta. Sen hän uskoo auttavan jatkossa.
Latvala ei ole nimittäin vielä aina ymmärtänyt, mistä kuljettajat puhuvat, kun hänellä ei ole uudesta autosta omaa ajotaustaa.
– Olen ajanut 20 vuoden aikana kaikilla WRC-autoilla, mutta en tällä uudella. Pystyn keskustelemaan tulevaisuudessa kuljettajieni kanssa paljon paremmin, kun ymmärrän, millaista autoa he ajavat.
Parhaimmillaan Latvalan ajokeikka voi tiivistää henkeä tallissa entisestään tallipomon lyödessä itseään likoon myös ratissa.
– Minä toivon näin, ja mitä olen tiimin sisältä ja mekaanikoilta kuullut, he ovat olleet kauhean innoissaan siitä, että minä ajan. Olen saanut tosi paljon positiivisia viestejä. Entiset fanini ovat tosi innoissaan siitä, että minä ajan.
LUE MYÖS: Rallin MM-sarjaan palaavan Teemu Sunisen merkittävä riskipäätös osoittautui oikeaksi: "Väitän, että homma olisi loppunut siihen"
Latvala toivoo tarjoavansa ihmisille hyvän elämyksen.
– Osa mekaanikoista ja ihmisistä on nähnyt minut kuljettajana, mutta siellä on paljon porukkaa, jotka eivät ole nähneet. He näkevät minut sitten siinäkin roolissa, mikä on kiva.
"Tarvitsemme positiivisia tarinoita"
Karvonenkin mainitsi, että Latvalan ajaminen Jyväskylän MM-rallissa on hyvää pr:ää. Tarjolla on jännittävää seurattavaa.
– Ralli on mahtava laji, mutta meillä on tällä hetkellä vain kolme autonvalmistajaa. Tarvitsemme lajiin lisää positiivisia tarinoita, että saataisiin nostetta, lisää innostuneisuutta ja sitä kautta autonvalmistajia. Tarvitsemme lajiin positiivisia tarinoita. Näen tämän ehdottomasti positiivisena asiana, Latvala paketoi.