Rallin MM-sarjan suomalaiskonkari Jari-Matti Latvala solmi hiljattain vuoden jatkosopimuksen Toyotan kanssa.
Liki 200 WRC-kisaa ajanut Latvala kertoi Katalonian MM-rallin aattona, että hänen suunnitelmissaan kausi 2019 ei ole jäämässä viimeiseksi rallin korkeimmalla tasolla.
– Kyllä ajohaluja riittää ja haluan ajaa myös ensi vuoden jälkeen. Toivon, että saisin jatkaa tässä tiimissä. Auto on tosi kilpailukykyinen ja fiilis on hyvä tässä tiimissä. Siitä on hyvä rakentaa pohjaa, Latvala sanoi MTV Sportille.
– En ole vielä voittanut mestaruutta. Olen ollut kakkonen ja kolmonen. Nyt taistelemme merkkimestaruudesta. Edelleen on kipinä yrittää ajaa henkilökohtaisesta mestaruudesta.
Pahat kielet ovat väittäneet, että Latvala on jo liian vanha rallin MM-sarjaan, ja nuoremmat tulevat edestä sekä takaa ohitse. Tuurilainen on itse eri mieltä.
– Sebastien Ogier on minua kaksi vuotta vanhempi ja hän ajaa yhä mestaruudesta, joen en usko, että ikä on ongelma, Latvala kuittasi.
Toyotalla ajaa ensi vuonna kaksi todellista nestoria, kun Latvalan ja tiimin ykköstykin Ott Tänakin tallikaveriksi saapuu 39-vuotias Kris Meeke, joka sai Citroenilta potkut toukokuussa. Latvala vannoo luottavansa Meeken kykyihin.
– Kris on todella nopea kuski. Siitä ei ole mitään epäilystä. Krisillä oli vaikea alkuvuosi kuten myös minulla. Me olimme puolivälissä kautta siinä tilanteessa, että Kris oli sarjassa minun edellä ennen kuin joutui pois, Latvala summasi.
– Jokaisella tulee vaikeita jaksoja. Lähtökohtaisesti se (potkut) ei ollut oikein. Nyt hän saa uuden mahdollisuuden näyttää taitonsa ja saa kokeilla uutta autoa sekä tiimiä, jos askel osuisi paremmin lankulle.
Tulevana viikonloppuna rallin MM-sarja jatkuu Kataloniassa. Latvala ei haikaile voittoa kauden toiseksi viimeisestä kisasta, sillä Toyotan paukut ovat täysin merkkimestaruustaistelussa.
– Valmistajien mestaruus on kaikkein tärkein juttu ja siihen keskitytään täysillä. On pakko vähän seurata, miten Hyundain kuskit ajavat, Latvala korosti.
– Kolme kuskia ajaa mestaruudesta ja heillä on varaa ottaa vähän riskejä. Sitten siellä on Sebastien Loeb, jolla on varaa ottaa vielä enemmän riskejä. Ei ehkä kannata miettiä kisan voittamista.