Vuosi sitten Volkswagen-kuljettaja Jari-Matti Latvala julisti, että hän lähtee jahtamaan rallin maailmanmestaruutta kaudella 2015. Nyt tilanne on toinen.
Viime kaudella Latvala, 30, voitti Jyväskylän MM-rallin toissa vuoden tapaan ja oli kolmella voitolla MM-sarjassa toinen. Yksi noista voitoista irtosi vaikeassa säässä Korsikan asvalttiränneissä.
- Vauhti riittää, myös asvaltilla. Siitä ei ole kyse, Latvala tietää.
Auton kanssakaan ei pitäisi olla ongelmia, sillä Volkswagenin WRC-ajokki ei viime kaudesta muuttunut.
- Viime kaudelle auto uudistui ja vuoden alussa oli jarrujen kanssa ongelmia. Nyt se puoli on kunnossa, Latvala sanoo.
- Silti en sano nyt, että lähden ajamaan maailmanmestaruudesta. Tavoite on ajaa jokainen yksittäinen ralli niin hyvin kuin minä sen osaan.
Mestarisuosikkeja sarjassa on vain yksi: viime vuonna kahdeksan sarjan 13 kilpailusta voittanut Latvalan Volkswagen-tallitoveri Sebastien Ogier jahtaa jo neljättä perättäistä MM-titteliään.
- Kesällä Jyväskylän MM-rallin aikaan Ogier ei saa olla enempää kuin 30-40 pistettä karussa. Silloin hänet voi vielä haastaa syksyllä, Latvala laskee.
Ei mikään välivuosi
Alkavalle kaudelle rallin MM-sarja ei juuri muutu. Vain ajojärjestyssääntöä tarkennettiin niin, että kisojen ensimmäisinä päivinä keskeyttäneitä ei nosteta ajojärjestyksessä kärkeen. Näin MM-sarjaa johtava kuljettaja on perjantaina ja lauantaina ajojärjestyksen kärjessä.
- Soralla hän siis auraa tietä muille ja menettää aikaa. Tuo muutos saattaa joissakin kisoissa vaikuttaa jopa siihen kuka kisan voittaa, Latvalan kartturi Miikka Anttila arvioi.
- Tuo on minusta yksi fakta, joka takaa sen, ettei tästä kaudesta ole tulossa välivuotta niin kuin joku on sanonut. Toinen on se, että Citroen on mukana 10 MM-rallissa, vaikkei talli aja koko sarjaa. Kolmas on se, että Hyundailla on uusi auto. Kukaan ei tiedä, kuinka hyvä se on, Latvala sanoo.
Välivuodeksi Monte Carlo -rallista 21. tammikuuta alkavaa sarjaa on sanottu, koska sarjan ajokit muuttuvat tuntuvasti ensi vuonna.