Jari-Matti Latvala esitti toiveen Kalle Rovanperälle – "Tämä tilanne täytyy nyt hallita"

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala uskoo, että maailmanmestaruudesta kamppaileva Kalle Rovanperä pystyy katkaisemaan alavireisen putkensa rallin MM-sarjassa.

Torstaiaamuna Suomen aikaa alkavassa Uuden-Seelannin MM-rallissa Rovanperän on ensimmäisen lähtöpaikkansa vuoksi todennäköisesti vaikea taistella kisan voitosta, mutta perussuorituksella nuori suomalainen varmistaisi jo mukavan potin pisteitä.

– Ei Kallen tarvitse missään nimessä voittaa. Viiden joukkoon ajaminen riittää ihan hyvin. Jos hän on kaikissa jäljellä olevissa kilpailuissa viiden sakissa, niin se riittää mestaruuteen. Tämä tilanne täytyy nyt hallita, Latvala sanoi MTV Urheilulle kisan aattona.

Rovanperän on mahdollista varmistaa titteli jo Uudessa-Seelannissa. Mestaruuden sinetöiminen vaatisi kahdeksan pistettä enemmän kuin pahin uhkaaja Hyundain Ott Tänak. Jos Rovanperä onnistuisi ajamaan jopa voittoon, silloin riittäisi seitsemän pisteen ero virolaiseen.

– Minun mielestäni mahdollisuudet ovat olemassa. Riippuu kuitenkin paljon Tänakin suorituksesta, että voiko mestaruuden vielä ratkaista. Kalle joutuu auraamaan reittiä perjantaina, jolloin ajetaan paljon EK-kilometrejä. Se tekee hommasta vaikean, Latvala miettii.

– Varsinkin perjantain Whaanga Coastin pätkällä Kalle kärsii eniten. Se on hidas ja tekninen pätkä, jossa tulee paljon lähtöjä ylämäkeen. Tilanne pitää kuitenkin vain hyväksyä, ja jos eroa tulee, niin sitten on ajettava sen mukaan.

Latvala uskoo, että edellisen Kreikan MM-rallin mahalaskun jälkeen Toyotan pitäisi olla jälleen kilpailukykyinen. Uudessa-Seelannissa ajetaan nopeilla sorateillä, jossa autoa ei tarvitse säästellä Kreikan kaltaisen röykytyksen tavoin.

– Tilanne on nollattu, ja nyt katsomme uusin hyvin mielin tätä kisaa. Auton puolesta meidän pitäisi olla kilpailukykyisiä. Tämä on ralli, jota kaikki kuljettajat rakastavat. Samaa ilmapiiriä täällä ei ole kuin Suomessa ja myös hypyt puuttuvat, mutta teiden profiili on varmasti hienoin, mitä tässä sarjassa on, Latvala summasi.

– Tässä kisassa ei tarvitse miettiä rengasrikkoja, eikä auton hajoamista. Autoa ei tarvitse säästellä, vaan päinvastoin voi antaa mennä ihan kaasu pohjassa. Toki oikea nopein linja on löydettävä ja tiellä olisi myös hyvä pysyä.

Uuden-Seelannin sijainti maailman toisella laidalla Eurooppaan nähden aiheuttaa kuskeille omat haasteensa aikaeron suhteen. Kymmenen tunnin aikaero tekee sen, että aikaeroväsymykseen on aloitettava varautumaan hyvissä ajoin.

– Me olemme tiimissä antaneet ohjeistusta, miten jetlagia voi torjua. Kuljettajat tulivat tänne aikaisemmin paikan päälle, jotta ehtivät paremmin tottua aikaeroon. Muutamat ensimmäiset päivät ovat aina pahimmat ja siksi on hyvä olla ajoissa paikalla, Latvala kuvaili.

– Jo kotona voi lähteä kääntämään unirytmiä. Se on aina vähän kuskista kiinni, miten kukin sitä toteuttaa. Apuna voi käyttää myös melatoniinia. Tämä itään päin matkustaminen on aina pahin. Harvemmin länteen mennessä aikaero niin voimakkaasti vaikuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat