Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan tunteet elivät vuoristorataa Ruotsin MM-rallin perjantaipäivän aikana.
Toyotan perjantai oli kaksijakoinen. Tallin kuljettajakolmikko Takamoto Katsuta, Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans ajoivat todella vahvoja erikoiskokeita, mutta joillakin erikoiskokeilla oli haastavampaa.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi kiinni palkintosijassa, mutta enemmänkin olisi tarjolla - "Ihan ei kaikki natsaa"
Toyotan kannalta murheellisinta oli Takamoto Katsutan keskeytys. Vahvassa vauhdissa ollut japanilainen pyöräytti autonsa katon kautta ympäri viidennellä erikoiskokeella. Auto koki lopulta niin pahoja vaurioita, että Katsuta joutui jättämään seuraavan erikoiskokeen kesken.
– Vähän liukas paikka, jossa Neuvillellakin oli vähän tilannetta. Se oli liukas ja hän painoi penkkaan. Penkat ovat isoja ja se paiskasi sen siihen tielle ja se kaatui. Hän pääsi pätkän maaliin, mutta jäähdyttäjä vuoti. He yrittävät paikkailla sitä ja saivatkin paikattua, mutta valitettavasti se ei riittänyt. Nesteet tulivat mäkeen, joten he joutuivat keskeyttämään. Latvala summaa.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Katsuta oli ajamassa vahvaa kilpailua. Japanilaiskuljettaja oli ennen ulosajoaan viidennellä sijalla vain 7,1 sekuntia kärkeä perässä. Latvala harmittelee Katsutan kohtaloa.
– Fiilikset ovat tässä elänyt vuoristorataa, koska Takamoto oli ajamassa yhtä parasta suoritustaan ikinä. Se vauhti oli huikeata luokkaa.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä täräytti suorat sanat: "Ihan hirveää kuraa"
Myös Kalle Rovanperän ajopäivä oli kaksijakoinen. Joillakin erikoiskokeilla Rovanperä pystyi iskemään kärkivauhtia pöytään, mutta muutamalla erikoiskokeella takkiin tuli sekuntikaupalla.
Latvala kertoi syyt Rovanperän heikolle vauhdille.
– Tiedettiin, että erikoiskokeella viisi on iso ura. Varsinkin, kun historic-autot ajavat välissä erilaisilla renkailla. Se ura oli kapea ja aika erilainen, eikä WRC-auto sopinut siihen. Oli vain puhetta, että tulee varmasti takkiin ja yritetään valmistautua siihen. Se on ehkä pahin erikoiskoe tässä rallissa.
1:30