Jari-Matti Latvala joutui reippailemaan kunnolla päästäkseen maaliin Meksikon MM-rallissa.
Irtokivi hajotti Latvalan Toyota Yaris WRC -autosta jäähdyttimen viimeistä edellisen erikoiskokeen lopussa. Nesteet valuivat pihalle jäähdyttimestä, joten Latvalan ja kartanlukija Miikka Anttilan piti ryhtyä toimiin.
– Sanoin Miikkalle, että tarkkaile sinä autoa, ja minä juoksen hakemaan vettä joesta. Joelle oli matkaa noin 500 metriä ja pudotusta noin 200 metriä. Keräsin matkalta tyhjiä kokispulloja ja sain niihin kolme litraa vettä, Latvala kertoi.
– Kun lähdin nousemaan takaisin, ensimmäinen mäki oli liian jyrkkä ja jouduin palaamaan takaisin. Tuntui siltä, ettei ole kuntoa ollenkaan, kun täällä kipuaa 3 000 metrissä, tuurilainen jatkoi.
Anttila korjasi jäähdyttimen kemiallisella metallilla, ja parivaljakko pääsi jatkamaan matkaa.
– Siinä tuli kiire ja taas aikasakkoa. Siinä hässäkässä en saanut panssaria kunnolla kiinni, koska aika oli niin kortilla.
LUE MYÖS: Ogier otti omansa Meksikosta – "Ongelmiakin mahtui matkan varrelle"
Aikasakko pudotti Latvalan kahdeksanneksi kokonaistuloksissa. Suomalainen kuittasi Meksikosta neljä MM-pistettä.
Latvalalle viikonloppu oli murheellinen. Perjantaina hänelle tuli keskeytys laturivian vuoksi.
– Olen tähän asti jaksanut olla positiivinen, mutta nyt olen aika loppu. Miten voikin olla näin vaikea kisa? Joka päivä on ollut jotain ongelmia. Täytyy vain uskoa ja toivoa, että tästä vielä suunta kääntyy, MM-sarjassa kahdeksantena oleva Latvala totesi.
Kauden seuraava osakilpailu ajetaan Välimeren maisemissa Korsikalla. Latvala voitti asvaltilla ajettavan klassikkokilpailun neljä vuotta sitten.
– Uskon, että kisa sopii hyvin meidän autolle. Citroen on siellä varmasti vahvin ja vaikein vastustaja. Sebastien Ogier on kova luu. Uskon, että myös meidän auto on vahva, kunhan saa ajamisen onnistumaan, Latvala arvioi.
Latvala pitää pienen tauon ennen kuin aloittaa valmistautumisen seuraavaan ralliin.
– Kunhan pääsee kotiin, niin eiköhän mieli tästä tasoitu. Käyn pari päivää kotona Monacossa mieltä kirkastamassa. Sitten onkin testit, ja mietitään välillä vähän muutakin kuin rallia.