Jari-Matti Latvala nasautti vielä yhden uutisen Toyotan suunnitelmista

Toyotan tavoitteena on hyödyntää ralliohjelmaansa myös liiketoiminnan välineenä kaudella 2023.

Rallin MM-sarjan WRC-talleista M-Sport Ford on tullut tunnetuksi siitä, että brittitiimistä löytyy paikka, jos siitä on valmis maksamaan. Tallista on voinut vuokrata kilpurin yksittäiseen kisaan tai ostaa ajopaikan vaikka koko kaudeksi. Yksityiskuljettajilla on myös ollut mahdollisuus lunastaa Fordin kilpuri omakseen.

Toyotan ja Hyundain tehdastiimit ovat vetäneet tiukempaa linjaa. Toyota vuokrasi entistä WRC-autoaan vain kolmesti yksittäiseen kilpailuun: Marcus Grönholmille vuonna 2019, Jari-Matti Latvalalle vuonna 2020 ja Esapekka Lapille vuonna 2021.

Ensi vuonna Toyotan neljännessä autossa saatetaan nähdä eri kuljettajia, kun kilpuri on vapaana. Japanilainen Takamoto Katsuta ajaa puolet kaudesta tehdastiimin kolmosautolla ja toisen puolikkaan tehdastiimin ulkopuolella neljännellä autolla.

Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans ajavat ensi kauden kaikki kilpailut, kun taas Sebastien Ogier vuorottelee Katsutan kanssa kolmannessa GR Yariksessa.

– Menemme tällä kuljettajakokoonpanolla seuraavaan kauteen. Mutta toki olemme harkinneet sellaista vaihtoehtoa, että voisimme vuokrata neljännen auton niissä kisoissa, joissa se on meillä vapaana, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala paljastaa.

– Jos joku on kiinnostunut vuokraamaan auton, katsomme sitä vaihtoehtoa. Tässä vaiheessa emme voi taata sitä, että näin tapahtuu. Mutta keräämme parhaillaan tietoa siitä, löytyykö auton vuokraamisesta kiinnostuneita kuljettajia.

Toyota on ottamassa ensimmäiset askeleet niin sanotun asiakasohjelman puolella. Talli kehittelee parhaillaan myös Rally2-autoa, jonka arvioidaan tulevan markkinoille vuoden 2024 puolella. Kyseessä on mittava projekti, joka onnistuessaan voi olla hyvä rahasampo.

Rallin MM-sarjan pääluokan auton vuokraamisestakin voi irrota mukavat summat kahisevaa. Rally1-autoja edeltäneiden WRC-autojen hintalappu yhteen MM-ralliin pyöri noin 200 000 euron tienoilla.

– En voi kertoa hintaa, mutta valitettavasti Rally1-autot eivät ole yhtään sen halvempia kuin edellisen sukupolven WRC-autot. Rally1-autojen ajattaminen on itse asiassa vielä kalliimpaa muun muassa hybridijärjestelmän vuoksi, Latvala toteaa.

– Jos joku haluaa tulla Toyotan Rally1-autoon, meillä on olemassa tällainen vaihtoehto seitsemään kilpailuun, joissa "Seb" (Ogier) ei ole ajamassa ja joissa Takamoto on tehdastiimissä.

Latvalan mukaan vuokra-Toyota on jo kerännyt kiinnostusta.

– Meille on tullut tiedusteluita, mutta mitään päätöksiä tai sopimuksia ei ole tehty.

Lue myös:

    Uusimmat