Nämä kuljettajat ovat Toyotan tutkalla tulevaisuutta ajatellen – "Siinä voisi olla paikka"

Rallin MM-sarja on kääntynyt toiselle puoliskolle, joten huoltoparkissa huhut ensi kauden kuskipaikoista ovat tiivistyneet.

Toyotan tiimissä varsin selvää on, että walesilainen Elfyn Evans jatkaa MM-sarjassa koko kauden ohjelmalla. Alkuperäisen suunnitelman mukaan tällä kaudella vain valikoituja osakilpailuja ajaneen Kalle Rovanperän pitäisi palata täysipäiväiseksi kuljettajaksi.

Mikäli multimestari Sebastien Ogier haluaa ajaa edelleen joitain MM-ralleja, tietäisi se sitä, että Toyotalla voisi olla puolikkaan kauden ohjelma tarjolla. Takamoto Katsuta jatkanee edelleen täyden vuoden kontrahdilla, sillä japanilaisvalmistaja haluaa yhden kotimaansa kuskin ajavan MM-sarjassa. Toyotan nuorten kuskien ohjelmasta ei ole vielä ensi vuonna Katsutalla tulossa haastajaa.

– Yleensä neuvottelut alkavat Jyväskylän rallin jälkeen. Kovin tarkasti ei ole vielä sille osa-alueelle menty. Kyllähän meillä aika hyvä porukka tässä on kuskien kanssa. Tietysti kysymysmerkki on, että miten ohjelmat menevät ensi vuonna. Yritetään tietenkin tavoitella sitä, että Kallella olisi ensi kaudella täysi ohjelma, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi MTV Urheilulle.

– Sitten toinen kysymys on, että miten paljon Ogier haluaa ajaa ja onko siinä mahdollisuutta ottaa joku muu jakamaan niitä kilpailuja vähän.

Suomalaislupaus Sami Pajari debytoi ensi viikolla Jyväskylän MM-rallissa Toyotan Rally1-autolla. Kenties juuri Pajari olisi oiva nimi jakamaan ajovastuuta Ogierin kanssa.

– Sanotaan näin, että nuorilla kuljettajilla voisi olla mahdollisuus ajaa joitain kisoja. Toyotalla on suunta ja ajatus siitä, että haluamme kehittää nuoria kuskeja. Siinä voisi olla nuoren kuljettajan paikka, mutta katsotaan nyt, että kuka se sitten voisi olla. Tämä on vielä spekulointia tässä vaiheessa, Latvala pyöritteli.

Pajarin lisäksi Latvala nostaa esiin kaksi nuorta kuskia, jotka ovat hänen mielestään lähimpänä Rally1-kuljettajan paikkaa ensi kaudella.

– Kolme nostan selvästi esiin. He ovat Pajari, (Martins) Sesks ja (Oliver) Solberg. Siinä on ne kiinnostavimmat nimet. Enkä usko, että he ovat vain meidän silmissämme kiinnostavia, vaan kaikki tiimit ajattelevat samoin.

Kolmikosta Solberg ajoi jo toissa kaudella Hyundain Rally1-autolla, mutta tulokset jäivät laihoiksi. Nyt nuori ruotsalainen on hakenut kaksi vuotta kokemusta Skodan Rally2-autolla ja tulokset ovat olleet erinomaisia.

Sesks puolestaan debytoi pääluokassa Puolassa ja ajoi heti viidenneksi, vaikka latvialaisella ei ollut käytössään hybridiyksikköä. Viime viikonlopun kotirallissaan Sesks tykitti hybridiyksiköllä varustetulla Ford Puma Rally1 -autolla kaksi pohja-aikaa ja oli kiinni jopa palkintosijassa. Huima kisa meni kuitenkin pilalle, kun tekninen vika tiputti latvialaisen päätöspätkällä kolmannelta sijalta seitsemänneksi.

Lue myös:

    Uusimmat