Hyundai Motorsport ja Tommi Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing käyvät tiukkaa kamppailua rallin MM-sarjan valmistajien herruudesta.
Edellisessä osakilpailussa Portugalissa Hyundai otti kovat konstit käyttöön. Tallin kuljettajista Sebastien Loebille ja Dani Sordolle tuli teknisiä murheita kilpailun avauspäivänä, minkä jälkeen heistä tuli pelinappuloita. Hyundai kikkaili Loebin ja Sordon lähtöpaikoilla siten, että MM-sarjan kärkikuljettajalle Sebastien Ogierille tuli heikompi lähtöpaikka seuraavina päivinä. Samalla Hyundain ykköstähti Thierry Neuville sai etua Ogieriin nähden.
– Se oli aika yllättävää, millaisia peliliikkeitä Hyundai teki Portugalissa. Se kertoo siellä, että siellä on painetta ja menestystä on saatava. Siellä ollaan valmiita tekemään aivan kaikki pisteiden eteen, Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvala summaa.
Portugalin MM-rallin jälkeen Citroen-pilotti Ogier heitti ilmoille rajun väitteen. Ogierin mukaan Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo olisi pyytänyt kuljettajistaan Sordoa pysähtymään tarkoituksellisesti kilpailun päätöspäivänä erikoiskokeelle ja päästämään tallikaverinsa Neuvillen edelle. Tämän jälkeen Sordon olisi pitänyt jatkaa ajamista ja aiheuttaa haittaa Latvalan tallikaverille Kris Meekelle jättämällä pölypilven jälkeensä.
Ogierin mukaan Sordo kieltäytyi tallipomon määräyksestä. Sordo itse tosin kertoi kisan jälkeen, ettei hän ollut saanut Ogierin väittämää määräystä.
Latvala ei tiedä, oliko Ogierin väitteissä perää.
– Mielestäni tärkeintä on se, että taktiikkaa tehdessä urheilullisuus pitää säilyttää. Urheilullisuus ei saa missään nimessä kärsiä. Ei voi tehdä niin, että sadan metrin juoksussa toinen juoksee normaalilla radalla ja toinen esteiden yli. Se ei voi olla niin, Latvala vertaa.
Latvala ei ole yltänyt palkintokorokkeelle tällä kaudella ja MM-pisteissä tuurilainen on vasta kahdeksantena. Latvala janoaa vuoden ensimmäistä onnistumista torstaina käynnistyvässä Sardinian MM-rallissa.
– Toivon, että nyt saamme vietyä homman maaliin saakka. Podiumista on pitkä aika. Olemme olleet hyvässä vauhdissa, mutta kokonaisuus on jäänyt uupumaan, Latvala toteaa.
Edellisessä rallissa Portugalissa Latvalan taistelu kärkisijoista päättyi iskunvaimentimen rikkoutumiseen.
– Emme ole saaneet kokonaisuudessaan selvyyttä, miksi se hajosi. Olemme varautuneet siihen, että tässä rallissa iskareita vaihdetaan tiuhempaan tahtiin.