Toyotan WRC-tiimi joutui pettymään pahoin perjantain viimeisellä erikoiskokeella Kenian MM-rallissa, kun kärkikamppailussa ollut Kalle Rovanperä keskeytti.
Hetken näytti jo siltä, että Rovanperä voisi nousta takaisin Safari-rallin kärkeen, sillä Hyundain Thierry Neuville oli kärsinyt päivän päätöspätkällä kaksi rengasrikkoa. Rovanperän meno päättyi kuitenkin pikataipaleen alussa pehmeään hiekkaan.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala selvittää Kalle Rovanperän tapausta – suomalaiskuski olisi saanut jatkaa hinauksen jälkeenkin
Rovanperä ei saanut autoa enää liikkeelle, minkä vuoksi he joutuivat turvautumaan järjestäjien hinausapuun. Kun auto saatiin vedettyä kovemmalle tiepohjalle, Rovanperä ajoi Toyota Yaris WRC -autonsa sivuun reitiltä.
– Pyysimme ulkopuolista apua, mikä on tässä rallissa sallittua. Aikaa meni kuitenkin liian paljon. Totesimme, että Kallen on parempi keskeyttää, koska aikaa oli mennyt niin paljon, emmekä olleet varmoja, onko ilmanputsaaja saanut paljon hiekkaa. Siinä olisi ollut riskinä moottorin rikkoutuminen. Sen vuoksi pyysimme Kallea keskeyttämään, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vahvisti MTV Urheilulle.
– Kallella oli mahdollisuudet nousta kisan kärkeen. Sitten hän jäikin jumiin hiekkaan, mikä on erikoinen tilanne, Latvala harmitteli.
Toyotan päivä oli muutenkin murheellinen, sillä kaikilla tehdastiimin kuskeilla oli ongelmia perjantaina.
– Meillä oli vaikea päivä, Latvala huokaisi.
– Se alkoi heti aamusta, kun Elfyn Evans osui kiveen, ja eturipustus meni rikki. Sebastien Ogierilla oli ongelmia takajousituksen kanssa, kun öljyt tulivat pihalle. Hän kuitenkin selvisi siitä.
Ogier on kilpailussa neljäntenä vajaan kahden minuutin päässä rallia johtavasta Neuvillesta. Kisan paras Toyota-kuljettaja on tehdastiimin ulkopuolella ajava Takamoto Katsuta, joka ajaa komeasti toisena 18,8 sekuntia Hyundai-kuskille jääneenä.
– Pitää myöntää, että olen erittäin tyytyväinen Takamotoon. Hän on tehnyt todella hyvää työtä ja ajoi ihan huippupäivän. Se oli positiivista. Toki merkkimestaruuspisteiden puolella meidän pitää saada Ogieria nousemaan. Kalle menetti kymmenen minuuttia, mutta tässä rallissa hän on edelleen seitsemäntenä. Tuloksellisesti se ei ole katastrofi, Latvala sanoi.
Erikoiskokeiden olosuhteet olivat todella rajut varsinkin iltapäivällä, kun pätkät ajettiin toiseen kertaan läpi. Lähes kaikilla kärkikuljettajilla oli jonkinlaisia ongelmia.
– Tämä kisa on tunnettu siitä, että se on ollut historiassa kaikkein kovin kilpailu. Jos haetaan erilaisuutta, tämä toimii. Mutta missä se raja menee, milloin olosuhteet ovat jo liian rajut? Totta kai voi sanoa, ettei tämä ole normaalia kilvanajoa, vaan enemmän selviytymistä. Tämä on kisan luonne. Se pitää hyväksyä, kun lähtee kilpailuun, Latvala totesi.
– Ensimmäisen päivän piti olla helpoin päivä, mutta lauantaina muuttuu vielä vaikeammaksi. Tässä on ihan kaikki vielä mahdollista. Kortit ovat avoinna, tallipomo huomautti.
Kenian MM-osakilpailu jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta.