Jari-Matti Latvala selvittää Kalle Rovanperän tapausta – suomalaiskuski olisi saanut jatkaa hinauksen jälkeenkin

1:47img
Kalle Rovanperä taisteli perjantain aluksi tiukasti Safari-rallin kärkipaikasta Thierry Neuvillen kanssa.
Julkaistu 25.06.2021 18:07
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kalle Rovanperän juuttuminen pehmeään hiekkaan Kenian MM-rallin perjantain viimeisellä erikoiskokeella pilasi Toyota-kuskin lupaavan menon kertaheitolla.

Rovanperällä oli tilaisuus nousta takaisin Safari-rallin kärkeen 7. erikoiskokeella, kun kymmenen sekunnin johtoa ennen pätkää pitänyt Hyundain Thierry Neuville rikkoi renkaansa jo toisella EK:lla peräkkäin.

LUE MYÖS: EK7: Kalle Rovanperä juuttui hiekkaan! Rallitähdet pahoissa vaikeuksissa päivän viimeisellä pätkällä

Toyotan taivas synkkeni kuitenkin nopeasti, kun Rovanperän auto upposi keulastaan pehmeään hiekkaan, jossa hänen tallikaverinsakin Sebastien Ogier ehti nopeasti käydä hetkeä aiemmin.

– Ehdimme juuri katsoa, että Neuvillelle oli tullut rengasrikko, ja se näytti aika vahvalta lopetukselta päivälle. Sitten Kalle joutui valitettavasti vaikeuksiin, jotka olivat kylläkin vähän erilaisia kuin yleensä, kertoi Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala WRC:n All Live -palvelun haastattelussa.

– Hän kaapi renkaalla hiekkaa ylös, hukkasi sitten näköyhteyden siitä, mihin oli menossa, ja hänen piti hidastaa. Sitten, kun hän hidasti, hän ajautui niin syvälle, että auto juuttui kiinni, Latvala selvitti.

Paikalle tuli hinausauto, mikä normaalisti tarkoittaa, että apuun turvautumaan joutuvan kuskin kisa on sillä selvä. Näin ei kuitenkaan ole Safari-rallissa.

– Täällä on erityinen sääntö, että saat käyttää apua auton ylös vetämiseen, jos juutut kiinni, Latvala täsmensi.

– Se kuitenkin vei niin paljon aikaa. Lisäksi autoon oli tullut todella paljon pölyä emmekä voineet olla varmoja, onko ilmansuodatin tukossa, joten pyysimme häntä keskeyttämään.

Rovanperä olisi joka tapauksessa hävinnyt operaation takia kärjelle noin 20 minuuttia. Myös monet muut kuskit keräsivät ison määrän pölyä ja hiekkaa omien jäähdyttimiensä säleikköihin.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli