Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala kurvaili komeasti kotimaisemissaan Pohjanmaan SM-rallissa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala lausui muiden kannalta pelottavaa tekstiä – Toyotan suurin murheenkryyni on historiaa?
LUE MYÖS: Syrjikö talli Esapekka Lappia? Suomalaiskuski repesi makeaan nauruun
LUE MYÖS: Huhut kiihtyvät entisestään – WRC-tallipaikkaan yhdistetty Teemu Sunisen lisäksi toinenkin suomalainen
Latvala starttasi 1990-luvun Toyota Celicalla kaksi tuntia sarjan kärjen perään, mutta kyyti oli silti tuimaa. Tuurilainen ajoi yleiskilpailussa viidenneksi. Eroa rallin voittaneeseen Lauri Joonaan kertyi reilut kaksi minuuttia.
– Kisa oli erittäin hyvä. Heti ensimmäiseltä pätkältä lähti hyvin liikkeelle. En oikein odottanut mitään, koska lähtönumero (104) oli niin iso. Olin vähän epäileväinen, miten tiet kestävät, Latvala summasi MTV Urheilulle.
– Nuotituksessa tuntui, että sateiden jälkeen tiet ovat huonossa kunnossa, mutta itse kisassa tilanne ei ollut niin hankala. Ajollisesti kulki hyvin. Jo perjantaina meni hyvin, mutta lauantaina pystyin vielä petraamaan ja ajamaan enemmän keula edellä.
Latvala ei ajanut Pohjanmaan SM-rallissa sarjan pisteistä, mutta entinen WRC-kuski näytti, että tasoa löytyy yhä. Latvalan taakse jäivät muun muassa uuden sukupolven Rally2-autoilla ajavat Heikki Kovalainen ja Niclas Grönholm sekä monet muut SM-sarjan vakionimet.
– Jäi kyllä tosi hyvä mieli. Yritin viimeisellä pätkällä jo vähän puristaakin. Sitten oli kuitenkin pakko löysätä, kun osui kiveen. Olin varma, että rengas meni rikki ja sen takia vähän varmistelin. Ei onneksi kuitenkaan käynyt mitään, Latvala summasi.
– Kolmekymmentä vuotta vanhalla autolla, kun tuollaisen sijoituksen saa yleiskilpailussa, niin pitää olla tosi tyytyväinen.
Latvalan mukaan vanhalla Celicalla ei yksinkertaisesti pääse enää kovempaa.
– Sanoin Ennille (kartanlukija Mälkönen), että jos vielä puristaa lisää, niin tuo auto katkeaa. Meidän eromme parhaimmillaan Rally2-autoihin on noin sekunti tai puolitoista per kilometri. Hyvällä pätkällä pääsee noin sekuntiin, perusajolla puoleentoista. Ei siitä enää pysty kovempaa ajamaan. Autosta vaan loppuu ominaisuudet, Latvala kertoi.
Rallin MM-sarja jatkuu parin viikon päästä Sardiniassa, mutta sitä ennen Latvala piipahtaa vielä Japanissa ajo- ja edustushommissa.
– Lähden maanantaina Japaniin. Ensi viikonloppuna ajetaan siellä Fujin 24 tunnin kisa. Siellä meillä on vetyauto. Olin jo siellä viime vuonna. Nyt se ero on, että autossa on nestemäistä vetyä. Aiemmin on ollut kaasun muodossa aine, joten nyt pitäisi päästä pidemmälle aina yhdellä tankkauksella, Latvala totesi.
– Viime vuonna pääsi jotain 10-12 kierrosta, mutta nyt pitäisi määrän tuplautua. Paljon pidemmän matkan voi ajaa nestemäisellä vedyllä.