Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala otti ilolla vastaan Suomen MM-rallin reittiuudistuksen.
Tiistaina julkistetusta reitistä puolet on uutta viime vuoden Jyskälään verrattuna. Mukana on pari nykykuskeille uutta pikataivalta sekä paluun tekevä Myhinpään erikoiskoe.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä antoi tuomionsa Suomen MM-rallin uudistuksista
Latvalaa jäi kaivelemaan vain yksi asia ensi kesän reitistä: MM-sarjan historian kokenein kuljettaja ei pääse itse ajamaan kilpailussa.
– Mukaan on tuotu sellaisia erikoiskokeita, joita ehdottomasti haluaisin itse ajaa. Myhinpää ajettiin viimeksi vuonna 2015. Voin väittää, että se on yksi maailman hienoimmista erikoiskokeista, Latvala ylisti MTV Urheilulle.
Latvala muistaa varsin hyvin kahdeksan vuotta sitten ajetun Myhinpään, sillä tuolloin hänen voittonsa sai sinetin kyseisellä klassikkoerikoiskokeella.
– Se on kovavauhtinen ja vuoristoratamainen ja siinä on pitkiä mutkia. Haastetta löytyy, Latvala tiivisti erikoiskokeen luonteen.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi nosti esiin huolenaiheen: ”Kukaan ei tiedä”
Orivedellä sijaitseva Västilän pätkä ja Hankasalmella ajettava Halttulan erikoiskoe ovat Latvalan mielestä hyvä uudistus sorakisaan.
– Västilää ei ole ajettu yli 20 vuoteen. Halttula on tavallaan uusi erikoiskoe, koska sitäkään ei ole ajettu yli 30 vuoteen. Kun tuodaan tällaisia klassikkoja, se antaa uudenlaista piristystä ja tekee hyvää rallille, Latvala tunnelmoi.
Tämän vuoden Suomen MM-ralli ei pääty enää Ruuhimäen hyppyihin, sillä tällä kertaa Power Stagen pisteet jaetaan Himos-Jämsän erikoiskokeella. Tämä on uudistuksista ainoa, joka saa Latvalan hieman mietteliääksi.
– Himoksen maaliin saa paljon ihmisiä, joten paikkana se on loistava yleisölle. Toivottavasti tie vain kestää. Kun joskus aiemmin Himoksella on ajettu, tienpohja on ollut vähän pehmeä, Latvala totesi.
– Ruuhimäki on toki klassikko, mutta välillä pitää uudistaa. Välillä pitää tehdä jotain uusia ja erilaisia ratkaisuja.
Suomen MM-ralli ajetaan 3.-6. elokuuta.