Suomen MM-rallissa ajetaan elokuussa 23 erikoiskoetta, joista suurin osa samoja kuin viime vuonnakin. Leustun erikoiskoe telee paluun Keski-Suomen teillä ajettavaan ralliin.
Suomen MM-ralli ajetaan 1.–4. elokuuta. Kakariston jälkeen lauantaina vuorossa on Leustun erikoiskoe, jonka katsojat ovat halunneet mukaan.
– Leustussa on paljon risteyksiä, joihin yleisö pääsee helposti. Leustussa on upeaa tiestöä, apulaiskilpailunjohtaja ja reittivastaava Kari Nuutinen sanoi AKK:n tiedotteessa.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi yllätti tallipomonsakin: "Voimme odottaa heiltä vielä enemmän"
Harjulla iso suosio
Perinteet ovat toki kunniassa. Ralli lähtee liikkeelle Harjun erikoiskokeella Jyväskylän ydinkeskustasta torstaina. Harju teki paluun vuonna 2014 peräti 16 vuoden tauon jälkeen. Eikä sitä olla ihan pian repimässä pois ison suosionsa takia.
– Kyseessähän on täysipainoinen erikoiskoe, jossa mennään niin soralla kuin asfaltilla suomalaiseen tapaan puiden välissä. Harjulla on tarjottavaa niin kuskeille, katsojille kuin kumppaneille, Nuutinen sanoi.
Perjantain erikoiskokeissakin on pientä muutosta, sillä päivän avaa Oittila, joka oli viime vuonna vuorossa vasta iltapäivähuollon jälkeen. Viime vuonna Oittila oli Nuutisen mukaan käytännössä loppuunmyyty. Lähestymistiet jouduttiin sulkemaan, ja kilpailijoilla oli vaikeuksia päästä erikoiskokeelle.
– Päädyttiin siirtämään erikoiskoe tänä vuonna heti aamuun, jolloin liikenteen sujuvuus pystytään turvaamaan.
Kolmantena ajopäivänä muutoksia on tullut Pihlajakoskeen, jonka alkuosuutta on uusittu. Alussa on kymmenen kilometriä uutta tietä, jota ei ole MM-rallissa ennen nähty.
LUE MYÖS: Hyundain WRC-tallilta kova päätös – norjalaiskuljettaja sivuun Korsikan MM-rallista
"Ruuhimäestä jäi hieno fiilis"
Kakariston erikoiskoe lähtee vuoden 2019 rallissa Rapsulantieltä. Alku on ajettu viimeksi vuonna 1997.
Suomen MM-ralli huipentuu sunnuntaina kahteen kertaa ajettaviin Laukaan ja Ruuhimäen erikoiskokeisiin. Ruuhimäen jälkimmäinen erikoiskoe on Power Stage -osuus, josta viisi parasta kuskia saa lisäpisteitä.
– Ruuhimäestä jäi viime vuonna älyttömän hieno fiilis, kun kaikki onnistui suunnitelmien mukaan. Megahypystä on otettu mallia myös maailmalla, sillä Meksikon MM-rallin järjestäjät halusivat itselleen samantyyppisen hypyn, Nuutinen kertoi.
Suomen MM-rallin voitti viime vuonna Toyotan Ott Tänak.