Toyotan WRC-tallin perjantai Suomen MM-rallissa oli kaksijakoinen.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Elfyn Evans keikkuu kymmenen erikoiskokeen jälkeen kilpailun kärjessä ja Takamoto Katsuta säestää kolmannella sijalla. Päivää kuitenkin Toyotan osalta himmensi Kalle Rovanperän ulosajo rallin johtopaikalta Myhinpään klassikkopätkän toisella vedolla.
Normaalisti tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala antoi täyden synninpäästön supertähdelleen.
– Pitää muistaa taso ja vauhti, millä Kalle ajaa. Hän ei ole tehnyt yhtään virhettä tällä kaudella. Silloin kun menee tuollaista kyytiä, niin jossain vaiheessa virhe vaan tulee kaikille, Latvala huomautti MTV Urheilulle.
– Kukaan ei voi MM-sarjassa ajaa tuolla vauhdilla, niin että olisi virheetön kausi. Se vaan on fakta. Kaikille virhe vaan tulee jossain vaiheessa. Nyt se tuli valitettavasti Jyväskylässä.
Perjantaita sävyttivät keskeytykset, sillä Rovanperän lisäksi matkan varrelle jäivät myös Hyundain Esapekka Lappi sekä M-Sport Fordin Ott Tänak ja Pierre-Louis Loubet.
– Keli sen teki. Ei tällaista säätä ole Jyväskylässä ollut. Viimeksi on ollut näin sateinen Jyväskylä joskus vuonna 2006. Kalle ja EP menivät ulos liukkaissa paikoissa ja niin meni myös Loubet. Tällaisiin olosuhteisiin ei ole totuttu. Tämä ei ole ollut sellainen perinteinen Jyväskylä. Normaalisti on ollut aika selkeä pitolinja ja voinut hyökätä, Latvala analysoi.
OSALLISTU! Oletko paikalla Jyväskylän MM-rallissa ja sait kuvattua jotain mielenkiintoista? Lähetä uutiskuva tai video osoitteessa www.mtvuutiset.fi/lukijankuvat TAI WhatsAppissa suoraan numeroon 0405785504. Parhaat otokset julkaistaan MTV Uutisten verkkosivuilla ja C Moren rallilähetyksissä.
Tallipomo ajaa itse rallissa komeasti viidentenä. Eroa kärkeen on tullut vajaat puolitoista minuuttia, mutta hymy on ollut herkässä sekä kuljettajalla että kartanlukija Juho Hännisellä.
– Olen tosi tyytyväinen. Jos joku olisi eilen sanonut, että olen viidentenä ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen, niin en olisi uskonut. On kyllä huimaa, että olemme näin hyvällä sijoituksella, Latvala hehkutti.
– Tiedän, että on paljon nopeita paikkoja, joissa en ihan tiedä, voiko mennä kaasu pohjassa. Niissä minä jään. Yritän aina varmistella vähän ja pitää homman kontrollissa. Siellä pystyisi eroa ottamaan kiinni, mutta toisaalta ei oikein halua lähteä niitä riskejä ottaa, kun eroakin on jo sen verran kärkeen.
Latvala kertoi jo ennen rallia, että kartturi Hännisen yksi tärkeistä tehtävistä on huomauttaa heti kuljettajalle, jos ajaminen menee liian rajuksi.
– Positiivista palautetta on tullut enemmän. Laukaan ja Lankamaan toisilla vedoilla oli vähän vaikeuksia rytmin kanssa, kun oli niin liukasta. En meinannut oikein saada osumaan ajamista kohdalleen. Välillä puski ja välillä jarrutin liian aikaisin. Sitten kun yritti mennä kovempaa, meni vähän pussille, Latvala selvitti.
– Siellä tuli Juholta vähän sanomista. Kerroin hänelle kuitenkin pätkän maalissa, että ei tämä niin helppoa ole. Sanoin, että yritä nyt ymmärtää, että ei tässä olosuhteessa ole niin helppoa ajaa.