Toyotan rallitalli paranteli asemiaan Belgian MM-rallissa lauantaina amupäivän lenkillä.
LUE MYÖS: EK12: Kalle Rovanperältä loistava veto
Ott Tänakin rengasrikon myötä kaikki kolme Toyota-kuskia nousivat virolaiskuskin ohi. Elfyn Evans on kolmantena, mutta Kalle Rovanperä vaanii takana vain 2,1 sekunnin päässä.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vakuutti, että minkäänlaisille tallimääräyksille ei ole tarvetta. Evansin ja Rovanperän takana Sebastien Ogier on viidentenä.
– Meille on tärkeintä valmistajien MM-sarjan pisteet. Niin kauan kuin Kallen ja Elfynin taistelu ei vaikuta siihen asiaan, ei meillä ole mitään syytä tehdä mitään ratkaisuja. Minä en edes henkilökohtaisestihalua tehdä mitään tallimääräyksiä, Latvala paalutti MTV Urheilulle.
– Pojat tietävät itsekin tilanteen, että pisteitä tarvitaan. Elfynillä ja Ogierilla on omassakin sarjassa aika paljon pelissä. He tietävät,että riskinotto voi kostautua, kuten täällä on nähty. Pojat tietävät tilanteen, ei heille tarvitse sanoa mitään.
Ogier ei päässyt parhaimpaansa
Ogier ei yltänyt tallikavereidensa tasolle, mutta Latvala oli kokonaisuutena tyytyväinen lauantain neljän ensimmäisen erikoiskokeen antiin.
– Elfyn ja Kalle ovat olleet tosi hyvässä vauhdissa. Ogier ei ole ihanpäässyt parhaimpaansa, mitä häneltä nähtiin esimerkiksi perjantaina iltapäivällä. En osaa sanoa, mistä se johtuu. Hän vähän valitteli, ettäkun edestä keskeytti kuskeja, niin hän joutui taas ihan etujoukoissa reitille. Sitä pölyä on silloin tienpinnassa ja se tekee tiestä liukkaan, Latvala ruoti.
– Emme me voi ihmeellisyyksiä tehdä iltapäivällä. Pidetään vain sama vauhti päällä ja katsotaan, mitä edessä tapahtuu. Se on ainoa asia, mitä voidaan tällä hetkellä tehdä.
Iso onnettomuus lähellä
Toyotan japanilaiskuski Takamoto Katsuta rysäytti rajusti ulos kisan yhdeksännellä erikoiskokeella, jonka myötä koko pätkä keskeytettiin puoleksi tunniksi. Törmäys betoniseen sähkötolppaan oli raju ja vähällä oli, että myös kisan järjestysmies olisi jäänyt alle. Kaikeksi onneksi loukkaantumisilta kuitenkin vältyttiin.
– Onneksi kukaan ei jäänyt alle. Tuollaisessa tilanteessa on aineksia,kun ei tiedä, mihin ne osat sinkoilevat, Latvala huokaisi.
– Takalla ei siinä ajolinja osunut ihan optimiin, ja kun perä menilikaiselle kohdalle, se lähti heti alta. Siitä sitten ojaan, josta se ampui toisella puolelle sähköpaaluun. Täällä kaikki tolpat ovat betonia, joten myös osumat ovat ikävämpiä.