Jari-Matti Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan tallipäällikkönä päättyi mestaruusjuhliin Monzan MM-rallissa.
Kokopäiväisen ralliuransa Monzassa päättänyt Sebastien Ogier ja walesilaiskuljettaja Elfyn Evans ajoivat kaksoisvoittoon Pohjois-Italiassa. Toyota-tähtien järjestys oli sama myös kuljettajien MM-pistetaulukossa: Ogier nappasi jo kahdeksannen maailmanmestaruutensa ja Evans joutui toisena peräkkäisenä kautena tyytymään MM-hopeaan.
Toyota puhdisti koko pöydän, sillä tiimi vei myös valmistajien mestaruuden selvällä 59 pisteen erolla Hyundaihin. Ei siis ihme, että Toyotan tiimiväki oli juhlatunnelmissa Monzan rallin päätteeksi.
– Meillä on siinä mielessä vähän tiukka tilanne, että lennämme kaikki charter-koneella Helsinkiin tänä iltana. Allekirjoittanut käy varmasti jotain kuohujuomaa ostamassa, ja tarkoitus on lentokoneessa juhlistaa. Pitää vain muistuttaa kaikkia poikia, että pitää muistaa käyttäytyä, jotta ei karkaa mopo käsistä, tallipomo Latvala naureskeli.
Jyväskylässä päämajaansa pitävän Toyotan kausi hipoi täydellisyyttä. Tiimi otti 12 osakilpailussa peräti yhdeksän voittoa: Ogier vei voiton viidesti, Evans kahdesti ja Kalle Rovanperä niin ikään kahdesti.
– Meillä oli tosi vähän teknisiä ongelmia kauden aikana. Kalle koki niitä hieman keväällä. Tartuimme heti niihin asioihin ja korjasimme ne. Tietynlainen luotettavuus on ollut yksi tekijä, Latvala selvitti mestaruusreseptiä.
– Siihen päälle meillä on vielä parhaat kuljettajat, jotka ovat ajaneet tosi tasaisesti eivätkä ole juurikaan tehneet virheitä.
Latvala siirtyi Tommi Mäkisen tilalle Toyotan tallipäälliköksi vuodenvaihteessa. Ensimmäinen kausi tiimin peräsimessä toi heti jättipotin.
– Nyt on tosi vapautunut olo. Espanjan rallin jälkeen jäi kova jännite päälle, sillä mestaruus oli siellä jo todella lähellä. Nyt tuntuu, että on päässyt irti kahleista.
– Tämä on minulle ainutlaatuinen hetki. Kun talli voitti edellisen kerran merkkimestaruuden vuonna 2018, olin itse tuomassa mestaruutta kuljettajana. Nyt pääsin kokemaan saman tallipäällikkönä.
Toyotalla ja Latvalalla ei ole aikaa pitkiin juhliin, sillä uusi kausi häämöttää vain kahden kuukauden päässä. Tiimillä riittää vielä rutkasti hommia uuden Rally1-luokituksen hybridiauton kehitystyössä.
– Kiire tulee, että olemme valmiina uuteen aikakauteen.
Katso pääkuvan videolta Jari-Matti Latvalan haastattelu.