Jari-Matti Latvala ei innostu Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomon Jarmo Mahosen ajatuksesta lyhentää joitakin MM-ralleja.
Ideana olisi ajaa osa kisoista puolessatoista päivässä, jotta MM-sarjaan mahtuisi enemmän ralleja.
- En lähtisi muuttamaan kolmen päivän ralliformaattia. Noin 300 erikoiskoekilometriä per kilpailu ja 12-13 MM-rallia vuodessa toimii hyvin, Latvala sanoi.
FIA julkisti Korsikan MM-rallin alla ensi kaudeksi 12 MM-rallia. Niistä osalla, kuten Jyväskylän MM-rallilla, on vielä päivämäärä avoinna.
MM-sarjaa täydennetään yhdellä tai kahdella kilpailulla. Vaihtoehtoina ovat Puolan, Kiinan ja Turkin rallit.
Korsikan rallin Latvala avasi torstaina testierikoiskokeen kakkossijalla ja 0,8 sekunnin tappiolla tallitoveriinsa Sebastien Ogieriin. Kisaa edeltäneen kuukauden kisatauon Latvala vietti VW-tallin testeissä ja viikon lomalla Lapissa.
- Testattiin Suomessa, Espanjassa, Portugalissa ja Korsikalla. Testeistä kolme ajettiin ensi vuoden ajokilla. Se tuntuu hyvältä ja on nykyautoa nopeampi, vaikkei se niin iso steppi tule olemaan, Latvala sanoo.
"Tie kääntyy koko ajan"
Korsikan rajusti uusitulla ja kiharaisella asvalttireitillä riitti nuotitettavaa. Erikoiskokeita on 10, mutta yhteismittaa niillä on 390 kilometriä, kun matkalla on viisi 49-53 kilometrin pikataivalta.
- Tie kääntyy koko ajan. Tuosta 49 kilometrin erikoiskokeesta tuli nuotteja vihkoon 57 sivua. Pisin suora koko reitillä on 300 metriä, Latvala sanoo.
- Menestys riippuu siitä, kuinka onnistuu renkaiden ja jarrujen kanssa. Pitää ajaa lujaa, mutta nöyrästi, etteivät renkaat ja jarrut lopu.
Samoin ajattelee MM-sarjaa 59 pisteen marginaalilla johtava Ogier. Rallin ja sen päättävän Powerstage-erikoiskokeen voitolla hän voi varmistaa neljännen MM-tittelin riippuen sarjan muiden kärkimiesten Andreas Mikkelsenin, Hayden Paddonin ja Thierry Neuvillen pistesaaliista.
Latvalan ohella suomalaisväriä kisan tuo WRC2-luokassa ajava Teemu Suninen. Hän hakee Korsikan rallista kokemusta eikä aja luokan MM-pisteistä.