Heti on oltava hereillä, sanoo Jari-Matti Latvala perjantaina toden teolla alkavan Argentiinan rallin nuotteja silmäillessään.
- Perjantain ensimmäinen pätkä on ehkä rallin vaikein. Ensin on pari kilometriä ”lentokenttää” ja sitten on teknisempää, loppua kohden karhenevaa tietä ja pimeitä mutkia.
Supernopeiden, karumpien ja mutkaisten sorateiden vaihtelua ja isojen vesilammikkojen ylityksiä riittää koko 18 pikataipaleen reitillä. Ajoura karhenee vielä rajusti, kun erikoiskokeet ajetaan toistamiseen.
Sunnuntaina rallin päättävä klassikkoerikoiskoe El Condor on Latvalan mukaan reitin karuin. Ratkaisuja voidaan nähdä jo lauantaina kahdesti ajettavalla 38 kilometrin Los Gigantesilla, jolla Latvala teloi ajokkinsa viime vuonna.
- Ensimmäiset 10 kilometriä on aivan älyttömän nopeaa tietä, sitten mennään pikkutielle, jossa on vaikeita nyppyjen ylityksiä. Tällä ja sitä seuraavalla pätkällä pitää onnistua, jos aikoo ajaa voitosta.
"Kestävyyden suhteen ei huolta"
Vuosi sitten Latvala johti Argentiinan rallia, kunnes kieri kolmesti ympäri rajusta vauhdista. Auto karkasi käsistä, kun toisen etuiskunvaimentimen yläpään kiinnitys petti ja vaimentimen pää tuli konepellistä läpi. Parempiakin muistoja Argentiinasta on, kuten kolmen vuoden takainen voitto.
- Nyt ajan fiiliksen mukaan. Menen sitä vauhtia, jota pystyy ajamaan järkevästi. Jos sillä vauhdilla ajetaan voitosta, hyvä niin. Tärkeintä on saada pisteitä, Latvala sanoo.
Latvalan Toyota-tallitoveri Juho Hänninen nuotitti reitin viime vuonna, vaikkei ajanut kisaa, joten maisema on tuttu.
- Auto oli Sardinian testeissä hyvä ja on täällä siitä vahvimmasta päästä. Kestävyyden suhteen ei ole huolta. Tykkään tästä kilpailusta. Katsotaan, miten se lähtee menemään, Hänninen sanoo.
Nykyisen MM-sarjan ralleista Argentiina on ainoa, jota sarjaa johtava Sebastien Ogier ei ole voittanut. Menestyjäehdokkaita ovat myös kahden viime vuoden voittajat Kris Meeke ja Hayden Paddon.
Ralli alkaa lyhyellä erikoiskokeella Cordobassa perjantain vastaisena yönä Suomen aikaa.