Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla ajettavalla Viron osakilpailulla. Viime vuonna ensimmäistä kertaa ajettu MM-ralli on laajentunut täksi kaudeksi 24 erikoiskokeen ja 314,16 EK-kilometrin mittaiseksi.
Hyundai nappasi viime sesongilla Virosta kaksoisvoiton isäntämaan Ott Tänakin johdolla. Kulunut kausi on ollut Hyundai-kuskeille hankala, mutta Tänak on myös tällä kertaa kisan suurin ennakkosuosikki.
Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala kuitenkin uskoo, että tänä vuonna myös Keski-Suomessa kehitetty Yaris WRC on Virossa kilpailukykyisempi.
– Kauden alku on ollut meille todella vahva. Pitää jatkaa samaa työntekoa myös toisella puoliskolla. Viron ralli on luonnollisesti ihan erilainen haaste kuin mitä edellinen kisa Keniassa oli. Nyt on kyse vain vauhdista, Latvala sanoo.
– Tiedämme, että siellä ei ole helppoa voittaa, mutta toivon ainakin, että olemme taistelemassa huippusijoista.
Koronakaudella 2020 Toyota jäi yllättävän paljon Hyundaille Viron nopeassa sorarallissa. Latvalan mukaan tiimi on keskittynyt parantamaan testeissä heikkoja kohtiaan.
– Testeissä keskityimme ajamaan pienempiä ja teknisempiä teitä, koska ne olivat viime kauden kisassa meidän heikko kohta. Mielestäni olemme saaneet sitä osa-aluetta parannettua. Tiedän, että kaikki meidän kuskimme janoavat Virosta menestystä, Latvala summaa.
Ultranopeilla Viron sorateillä itseluottamus pitää olla tapissa ja mielellään heti lähdöstä. Taistelu tulee olemaan äärimmäisen tiukkaa, joten ylimääräisiä sekunteja ei ole varaa hukata.
– On hyvin tärkeää, että olo on luottavainen autossa ja myös luottoa omaan tekemiseen löytyy. Muuten tulee paljon tappiota. Toivon, että saan heti hyvän fiiliksen ja puhtaan kisan ajettua. Nyt pitäisi taas saada tuloksia tehtyä, neljä edellistä MM-rallia keskeyttänyt Kalle Rovanperä toteaa.
Viron MM-ralli starttaa torstai-iltana Tarton kaupungissa ajettavalla yleisöpätkällä.