Oululainen Ville Pikkumäki kävi katsastamassa Oulun Anttila-tavaratalon konkurssiloppuunmyynnin. Alennustuotteita ei Pikkumäen matkaan lähtenyt, mutta kokemusta hän vertaa suuren maailman tunnelmaan.
Kohta 14 vuotta täyttävä Ville Pikkumäki ihmetteli jonoja tavaratalossa. Ne kun mutkittelivat elektroniikkaosaston kassoilta aina kodinkoneosaston halki ja kasvoivat kasvamistaan.
– Ainakin sata metriä ne olivat. Eikä tarjoukset nyt niin isoja edes olleet, Pikkumäki toteaa.
Pikkumäen mukaan jonoissa ihmisillä oli koreissaan Iittalan astiastoja ja muita merkkituotteita.
Alennusmyynnit olivat pettymys
Nuori mies itse suunnisti TopTen -osastolle mahdollisia elektroniikka- ja elokuvatarjouksia katsomaan. Alennukset olivat kuitenkin vain kymmenestä kahteenkymmentä prosenttia tuotteen normaalihinnasta.
– Olihan se vähän pettymys, kun ensin lupaillaan, että melkein kaikki olisi 80 prosentin alennuksessa ja sitten ei olekaan, Pikkumäki valittelee.
Hän oli tullut kauppaan nimenomaan ostamaan 80 prosentin alennuksessa olevia tuotteita.
– Ainoat 80 prosentin alennuksessa olevat tuotteet olivat naisten sortsit. En ostanut, Pikkumäki sanoo.
Oulun Anttilassa täysi tungos
Pikkumäen mukaan kaksikerroksisessa Oulun Anttilassa oli ihmisiä sankkanaan, kun hän kävi siellä yhden aikaan päivällä.
– Ihmisiä oli siellä kyllä tosi paljon, niin paljon kuin jossain lentokentällä, liki 14-vuotias asiakkaanalku vertaa.