Hürmet Arslan Balli osti Black Friday -alennuksilla myytyjä keittiöpyyhkeitä. Jo kaupassa hän ihmetteli, että tuotteiden hinta oli alennuksista huolimatta varsin korkea. Kotona hän katsoi hintalapun toista puolta ja tunsi itsensä huijatuksi.
47-vuotias Hürmet Arslan Balli käväisi perjantaina Black Friday -alennuspäivänä ostamassa keittiöpyyhkeitä Ruotsin Sollentunassa sijaitsevassa Hemtex-myymälässä. Sieltä hän nappasi mukaansa muutaman alennushintaisen designpyyhkeen, kertoo Expressen.
Hintalapussa luki, että tuote maksaisi 99 kruunua, noin 9,60 euroa. Hürmetin mielestä se oli aika paljon ottaen huomioon, että oli Black Friday.
– Kassatyöntekijä sanoi, että tuotteen hintaa oli jo alennettu, mutta epäilin hintaa kuitenkin hieman, Hürmet kertoo Expressen-lehdelle.
”Huijattu olo”
Kotona nainen huomasi, että tuotteeseen laitetun hintalapun alta löytyi toinen hinta, joka oli halvempi kuin se, jolla hän oli tuotteen ostanut. Sieltä paljastui, että tuote maksoikin 79 kruunua, 7,60 euroa. Samainen seitsemän euron paikkeilla oleva hinta luki myös Hemtexin verkkosivuilla kyseisen tuotteen kohdalla.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
– Ero ei ole suuri, mutta minulla on huijattu olo. Asiaa pahentaa se, että kyseessä on suuri firma, nainen päivittelee.
– Olin tosiaan oikeassa siinä, että hinta kuulosti hiukan korkealta. Minusta se on kummallista. Ei ole kyse siitä, maksoiko se 20 vai 200 kruunua, tulin kuitenkin jymäytetyksi.
Kritisoi kauppaketjua
Hürmetin mielestä tässä ei enää ole kyse niinkään hintaerosta, vaan periaatteesta.
– Hintoja voi muutella, mutta en olisi uskonut sellaista näin suuresta yrityksestä. Olen nähnyt monien muiden menevän samalla tavoin lankaan Black Fridayn aikana, hän pohtii.
Hürmet aikoo käydä liikkeessä uudelleen ja nostaa kissan pöydälle. Ennen kaikkea siksi, että tuollainen temppuilu ei ole hyväksyttävää.
– Heidän pitää tajuta, että he eivät voi huijata ketä tahansa. Tuo ei käy laatuun, hän toteaa.
Hemtexin mukaan tavarantoimittajan vika
Hemtexin markkinointipäällikkö Veronica Pettersson kertoo Expressen-lehdelle, että yritys ei missään nimessä korota tuotteiden hintoja ennen Black Fridayta tai muitakaan alennuskampanjoita.
Videolla puhutaan alennusmyynneistä. Artikkeli jatkuu videon alla.
7:04
– Me ylipäätäänkin vältämme tuotteiden hinnoittelua liikkeissämme kaikin mahdollisin keinoin, koska se vie henkilökunnalta hyvin paljon aikaa, hän kirjoittaa Expressen-sivustolle lähettämässän sähköpostissa.
– Kyseinen asiakas on kertonut asiasta asiakaspalveluun ja sieltä on vastattu hänelle.
Pettersson painottaa, että tavarantoimittajat merkitsevät hinnat tuotteisiin. Joskus hintalappu ei täsmää sen hinnan kanssa, joka skannataan kassalle.
– Silloin tuotteelle pitää myymälässä laittaa oikea hinta. Niin tapahtuu hyvin harvoin ja tässä tapauksessa näin kävi helmikuussa. Virhe huomattiin silloin, kun tavara saapui liikkeeseen.
– Tämä tuote siis hinnoiteltiin liikkeessä, koska kyseessä oli tavarantoimittajan jo keväällä tekemä virhe, hän kirjoittaa.
Petterssonin mukaan tuote syötettiin virheellisesti järjestelmään, joka toimii linkkinä kassa- ja nettikauppajärjestelmien välillä. Sen vuoksi jo helmikuussa tehty oikaisu ei koskaan päivittynyt verkkokauppajärjestelmään.
– Hoidamme asiaa parhaillaan.
Lähde: Expressen.se