Automerkki McLaren on merkittävissä taloudellisissa ongelmissa, kertoo talouslehti Forbes. Koronavirus on lehden mukaan runnellut F1-tallin lisäksi myös koko yhtiön tulevaisuuden näkymiä.
Vaikka McLaren on tunnettu läpi historian F1-autoistaan, yhtiön taloudellisen pohjan muodostavat sen huippukalliit luksusautot, jotka käsittivät viime vuonna McLaren Groupin tuloksesta 83,9 prosenttia eli 1,8 miljardia dollaria. Tämä tarkoittaa noin 1,6 miljardia euroa. F1-toiminnan osuus yhtiön liiketoiminnasta oli samaan aikaan vain 12,5 prosenttia.
Yhtiön tilikauden tappio on romahtanut hulppeat 600 prosenttia viime vuoteen verrattuna, jolloin se kauppasi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 953 superautoa. Saman ajanjakson vastaava lukema on tänä vuonna ollut 307.
600 prosentin tappio tarkoittaa rahallisesti noin 165 miljoonan dollarin eli noin 146 miljoonan euron menetyksiä. Tämän seurauksena McLarenin nykyiset omistajat ovat rahoittaneet yhtiötä omakustanteisesti 370 miljoonan dollarin edestä.
McLaren on kertonut aiemmin myös aloittavansa 1200 työntekijää koskevat yt-neuvottelut.
Brittimedia Sky Sports kertoi McLarenin selvittävän parhaillaan mahdollisuutta myydä kolmasosa F1-tallinsa omistuksesta.
Laajalla omistuspohjalla operoiva yhtiö on pantannut Kaakkois-Englannin Wokingissa sijaitsevan päämajansa ja vanhojen F1-autojen kokoelman. Toimenpiteet eivät kuitenkaan yksin riitä koronaviruksen romahduttaman autokaupan ja sitä seuranneen talousvajeen korjaamiseen.
Tukala oikeustaistelu
Käynnissä on myös oikeuskiista Note-yhtiön kanssa. Riitatilanne koskee McLarenin aiemmin panttaaman omaisuuden kohtaloa. Kysymys on kriittinen, sillä keskiössä olevat rahat näyttelevät merkittävää roolia koko McLarenin tulevaisuuden turvaamisessa.
Oikeuden päätöksellä on kuitenkin jo kiire, sillä yhtiön velat sen alihankkijoille ovat erääntymässä. Oikeuskäsittely on ohjelmassa heinäkuun alussa samalla, kun McLarenin F1-talli kilpailee Itävallan GP:ssä.
LUE MYÖS: Kuin yö ja päivä – F1-sarjan kuvapari Kimi Räikkösestä tekee selväksi vallankumouksellisen muutoksen
McLaren on toivonut saavansa oikeuden päätöksen jo heinäkuun 10. päivä. Note on kuitenkin torpannut toiveen ja kehottanut McLarenia välttämään entistä enemmän rahaa nielevää oikeustaistelua.
Forbes kertoo McLarenin tarvitsevan ensihätään 333 miljoonan dollarin lisärahoitusta.
Legendaarisen merkin tulevaisuutta määrittäviä tekijöitä ovat nyt siis oikeuskiista sekä bahrainilaisten ja saudiarabialaisten omistajien motivaatio sijoittaa heikossa tilassa olevaan yhtiöön entistä enemmän rikkauksiaan.