F1-sarjaa hallinnoiva Formula One Group lomauttaa työntekijöitään ja alentaa johtajiensa palkkoja. Yhtiö saattaa joutua palauttamaan ajamatta jäävistä kisoista jopa yli 200 miljoonaa euroa.
LUE MYÖS: Koronakriisi yllätti F1-tallit housut kintuissa – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa: ”Olisi iso takaisku"
Muun muassa RaceFans kertoo, että Lontoossa päämajaansa pitävä yhtiö lomauttaa puolet noin 500 työntekijästään. Lisäksi ylemmät toimihenkilöt ovat suostuneet 20 prosentin palkanalennuksiin huhti-toukokuulta.
Puheenjohtajan ja toimitusjohtajan Chase Careyn uskotaan suostuneen vapaaehtoisesti vielä hieman suurempaan palkanalennukseen. Carey tienaa vuodessa tiettävästi useita miljoonia euroja.
Aiemmin vastaavan päätöksen on tehnyt kolme Isosta-Britanniasta käsin toimivaa tallia: McLaren, Williams ja Racing Point. Syynä lomautusten tulvalle on muun muassa se, että brittihallitus on pannut toimeen pelastuspaketin, jolla yritetään estää työntekijöiden irtisanomiset. Valtio maksaa lomautettujen työntekijöiden kuukausipalkasta entintään 80 prosenttia tai 2 500 puntaa maalis-toukokuun ajan.
Kun F1:n ydinliiketoiminta, kilvanajo, on jäissä, Formula One Group on ajautumassa monien muiden yritysten tavoin tukalaan taloudelliseen tilanteeseen. Tappioita kompensoidakseen Carey ja kumppanit haluavat ajaa kaudella 2020 mahdollisimman monta osakilpailua, mahdollisuuksien mukaan jopa suljettujen ovien takana. Toisaalta tämäkään yhtälö ei ole helppo, sillä F1-kisan läpiviemiseen tarvitaan joka tapauksessa helpostikin nelinumeroinen määrä ihmisiä. Ja mikäli kisoja ajettaisiin suljettujen ovien takana, ongelmissa olisivat kisajärjestäjät, sillä niiden tulot romahtaisivat.
Carey sanoi muutama viikko sitten, että hänen näkemyksensä mukaan tällä kaudella voitaisiin ajaa 15–18 osakilpailua. Jos kisamäärä putoaa alle tämän, tv-yhtiöt ovat oikeutettuja korvauksiin Formula One Groupilta.
Tv-oikeuksiesta maksetttavien summien lisäksi F1:n tulot koostuvat merkittäviltä osin kymmenien miljoonien eurojen suuruisista summista, jonka kisajärjestäjät maksavat järjestelyoikeuksista. Viime vuonna tuo summa oli keskimäärin noin 26 miljoonaa euroa per kilpailu, joissakin kaukokisoissa huomattavasti enemmän.
Mikäli jo perutut ja siirretyt osakilpailut jäävät ajamatta, F1 joutuu Daily Mailin laskelmien mukaan maksamaan kisajärjestäjille takaisin yli 200 miljoonaa euroa. Tähän päälle tulee vielä erilaisten lippupakettien, muun muassa vip-lippujen hyvitykset, joista koostuu brittilehden mukaan noin 27 miljoonan euron suuruinen potti.
GP Today -sivuston mukaan Carey sanoi jo helmikuussa, että mikäli F1 joutuu palauttamaan tällaisia summia, se joutuu turvautumaan velkarahaan. Kauden 2020 kisojen järjestelyoikeuksista saadut rahat on jo sijoitettu etenpäin erilaisiin pitkän tähtäimen projekteihin, eikä rahoja ole siten irrotettavissa suoraan Formula One Groupin pankkitililtä.
Lisäksi F1:n on maksettava talleille viime vuoden palkintorahat. Palkintorahapotti oli vuosi sitten noin miljardi dollaria.