"Jeesus-kengistä" pyydetään netissä jo lähes 3 000 euroa: "Kävele vetten päällä"

Muotikulttuurille irvaileva "Jeesus-kenkä" sisältää pyhää vettä.

Niken kengistä muokattu, astetta uskonnollisempi malli herättää ihmettelyä netissä. MSCHF-merkin suunnittelema kenkä on saanut lisänimen "Jeesus-kenkä", sillä jalkineiden pohjat sisältävät pyhää vettä.

Pohjissa vettä Jordan-joesta

Nike Air Max 97s -kenkiin on lisätty papin siunaamaa vettä Jordan-joesta. Pohjiin lisätyn veden lisäksi kengissä on krusifiksi, punaiset pohjalliset sekä viittaus raamatuntekstiin Matteuksen evankeliumissa.

– Jos sinusta tuntuu juuri nyt, että kanssasi vitsaillaan, se tässä nimenomaan on ideana, Cosmopolitan kirjoittaa.

Tarkoituksena pilailla hitti-ilmiön kustannuksella

MSCHF:in markkinointijohtaja Daniel Greenbergin mukaan kenkien tarkoitus on alleviivata brändiyhteistöitä, joissa ei ole mitään järkeä. Esimerkiksi Adidas on tehnyt yhteistyötä jääteemerkin kanssa. 

– Halusimme ilmaista mielipiteemme siitä, miten absurdiksi yhteistyökulttuuri on muuttunut. Mietimme, miltä yhteistyö Jeesuksen kanssa näyttäisi? Greenberg sanoo New York Postissa.

Kengät levisivät sosiaaliseen mediaan. Selaa kuvia nuolilla. Jos kuva ei näy, katso se täällä.

Kengät jo jälleenmyynnissä jättihintaan

Nike ei ollut mukana kenkien tuottamisessa: MSCHF osti kengät käyttöönsä markkinahinnalla. Nettisivulla kenkiä mainostetaan sloganilla "kävele vetten päällä". Kengissä mainittu Raamatun kohta viittaa myös veden päällä kävelyyn.

"Neljännen yövartion aikaan Jeesus tuli opetuslapsia kohti kävellen vettä pitkin".

– Matteus 14:25

Ilmeisesti idea Jeesuksen kengistä kuitenkin miellytti kansaa. Noin 1 400 dollarin eli 1 200 euron kengät myytiin heti loppuun, ja nyt niistä pyydetään netissä jopa kolme tuhatta dollaria eli noin 2 700 euroa.

MSCHF on keskittynyt erikoisiin tuotejulkaisuihin

Vastakulttuuriin keskittynyt MSCHF julkaisee uuden erikoistuotteen noin kaksi kertaa kuussa.

Merkki on julkaissut esimerkiksi Chrome-selaimen lisäosan, joka saa Netflixin katselemisen näyttämään työpaikan neuvottelupuhelulta, sekä Times New Roman -fonttiin perustuvan kirjasimen Times Newer Roman, joka on aivan samanlainen kuin edeltäjänsä, mutta 5–10 prosenttia isompi.

Lue myös:

    Uusimmat