Ylellisiä tuotteita tarjoava muotitalo Balenciaga on julkistanut uuden kampanjan, jossa mainostetaan astetta törkyisempiä tennareita, joissa on silmiinpistävä hintalappu.
Valokuvaaja Leopold Ducheminin ottamat kuvat Baleciagan kengistä, jotka ovat pahasti repaleisia ja törkyisen näköisiä, ovat levinneet sen jälkeen, kun couture-brändin uudet tennarit lanseerattiin maanantaina. Ulkomuoto on saanut netissä ihmiset hämmentymään. Kengistä uutisoi muun muassa CNN.
Kengät ovat kuin roskien seasta vedettyjä ja niin törkyisen näkoisiä, että ajattelisi, ettei niitä voisi edes jaloissaan pitää.
Sosiaalisessa mediassa leviävät kuvat tuhoutuneista tennareista eivät kuitenkaan kerro koko tarinaa. Risaiset kengät ovat aiheuttaneet paljon kiistaa, mutta kuvat ovat itse asiassa liioiteltuja ja niin sanottuja rajoitetun erän versioita Balenciagan myymistä tennareista.
Muotitalon mukaan vain 100 paria on "erittäin tuhottuja" tennareita, jotka ovat ostettavissa 1 760 eurolla. Samaan aikaan ei-rajoitettu painoserä ja vähemmän tuhotummat versiot myydään Balenciagan verkkosivustolla hintaan noin 495–600 euroa, riippuen tietystä tyylistä.
Pariisissa toimiva tuotemerkki kertoi lehdistötiedotteessa, että kampanjan kuvissa kengät ovat erittäin kuluneita, tuhrittuja ja likaisia.
Tennarit on tarkoitettu käytettäväksi koko eliniän. Tämä seikka tuntuu erityisen tärkeältä pikamuotiteollisuudesta käytyjen keskustelujen jälkeen.
Maksaisitko itse näistä lenkkareista 1760 euroa? Katso video yläpuolelta.
Balenciaga tuttu erikoisista tuotteistaan
Balenciagan luova johtaja Demna Gvasalia tunnetaan häiritsevästä tyylistään, eikä näiden tennareiden lanseeraus ole ensimmäinen kerta, kun hänen luomuksiina on reagoitu hämmentyneesti.
Vuonna 2017 Balenciaga toi markkinoille yli 2000 euroa maksaneen laukun. Laukku sai paljon naureskeluja osakseen, sillä sen yhtäläisyys Ikean "Frakta" -kassin kanssa on iso. Tuolloin alkuperäisen Ikea-kassin sai ostettua 99 sentillä.
Jos julkaisu ei näy, voit katso sen täältä.
Hiljattain uutisoimme puolestaan Balenciagan laukusta, joka monen mielestä muistutti brittiläisen kauppaketju Tescon muovikassia. Entä muistatko esimerkiksi syysmalliston "huomiotakin", auton mattoa muistuttavan hameen tai Ikean sinistä kassia muistuttavan laukun?
Lue myös: 10 arvokasta vinkkiä: Näin selviydyt korkeissa koroissa kesän juhlissa
Reaktiot ristiriitaisia
Balenciaga kuvailee lenkkareita "uudelleenkäsitellyksi klassiseksi muotoiluksi", joka on viimeistelty "käytettyyn ulkomuotoon vaikuttavilla nuhruisilla ja karkeilla reunoilla".
Netissä reaktiot tennareihin ovat olleet ristiriitaisia.
SoleSavy-verkkosivusto, joka kuvailee itseään "todellisten lenkkarien" yhteisöksi, kysyi, oliko nämä ryvetetyn näköiset tennarit menneet liian pitkälle.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Highsnobiety-julkaisun uutistoimittaja Tora Northman sanoi, että brändi on vienyt homma ihan uudelle tasolle ja lisäsi, että Balenciaga luo aina kiistanalaisia tuotteita, jotka herättävät keskustelua.
Kaikki eivät ajattele, että tennarit ovat pilkkaamisen arvoisia. GQ Francen toimituksellisesta sisällöstä vastaava johtaja Pam Boy kommentoi Instagramissa, että tuotteen viesti on selvä.
– Osta ja säilytä ikuisesti. Demna [Balenciagan luova johtaja] saa ihmiset, joilla on varaa luksustavaroihin, ostamaan näyttäviä lenkkarit ennakkoon 1450 eurolla. Hän kääntää ylellisen olemuksen täysin ylösalaisin, kommentoi Pam Boy Instagramissa.
Raati näyttääkin olevan pihalla siitä, onko tämä uusin markkinointiliike suuren kiitoksen vai pilkan arvoinen. Joka tapauksessa Demna ja Balenciaga ovat jälleen kerran saaneet ihmiset puhumaan.
Lue myös: Tiesitkö tästä kikasta? Näin lenkkitossut kannattaa oikeasti sitoa
Lue kaikki lifestyle-artikkelit
Aiemmin Balenciaga teki yhteistyötä Crocsien kanssa. Tältä yhteistyö näytti:
2:19
Lähde: CNN