Musiikin suoratoistopalvelu Spotify on ylittänyt 100 miljoonan maksavan asiakkaan rajan, yhtiö kertoi nyt alkuvuoden tulosjulkistuksensa yhteydessä.
Spotifyn 100 miljoonaa maksavaa Premium-tilaajaa ovat tuplamäärä verrattuna sen kovimpaan kilpailijaan Apple Musiciin. Apple kertoi sen musiikkipalvelun maksavien tilaajien määräksi 50 miljoonaa tammikuussa.
Spotifyn viimeaikaista maksavien tilaajien määrän kasvua ovat kiihdyttäneet kampanjat, kuten ilmaisen Google Home Mini -älykaiuttimen tarjoaminen perhetilauksen tehneille ilmaiseksi valituilla markkinoilla sekä edullinen yhteistilaus yhdessä Hulu-videopalvelun kanssa Yhdysvalloissa. Maksavien tilaajien lukumäärä eri palvelujen välillä ei siis ole täysin yhdenvertainen mittari johtuen erilaisista hinnoista ja alekampanjoista.
Spotifyn liikevaihto alkuvuonna tammi-maaliskuussa kasvoi 34 prosentilla vuotta aiemmasta 1,511 miljardiin euroon. Tästä maksavat Premium-tilaajat toivat 1,385 miljardia euroa ja ilmaiskäyttäjät mainosten kautta 126 miljoonaa. Yhteensä Spotifylla oli kuukausitasolla aktiivisia käyttäjiä 217 miljoonaa, eli alle puolet maksaa palvelun käytöstä.
Spotifyn bruttokate alkuvuonna nousi 32 prosenttia 373 miljoonaan euroon eli 24,7 prosenttiin liikevaihdosta. Liiketulos oli -47 miljoonaa euroa ja syveni hieman vuotta aiemmasta -41 miljoonasta eurosta. Rahoituskulujen ja verojen jälkeinen nettotulos oli -142 miljoonaa euroa verrattuna vuotta aiempaan -169 miljoonaan euroon. Koko Spotifyn tulostiedote löytyy tästä.
Spotifyn liiketoiminnan heikko kohta on aina ollut heikko neuvotteluasema suhteessa levy-yhtiöihin ja muihin musiikkioikeuksien omistajiin. Ajoittain uusittavissa sopimuksissa ne voivat kiristää Spotifylta parempia ehtoja musiikin lisensoimiseksi, jos Spotifylla näyttäisi olevan siihen varaa. Viime aikoina Spotify onkin muun muassa panostanut enemmän podcast-sisältöjen lisäämiseen osaksi palveluaan saadakseen mukaan yksinoikeussisältöjä musiikin ulkopuolelta.
Lisäksi maksavien tilaajamäärien johtoasemasta huolimatta Spotifyn kilpailu Applen kanssa on kovaa. Tärkeillä Yhdysvaltojen markkinoilla Apple Musicin on aiemmin raportoitu ohittaneen Spotifyn maksavien tilaajien määrässä. Spotifyn ja Apple Musicin välisen kilpailun kiristyminen näkyy markkinoilla monin tavoin. Spotify on muun muassa jättänyt Applen toiminnasta valituksen Euroopan komissiolle.
Spotifyn mukaan Applen toiminta haittaa reilun kilpailun toteutumista markkinoilla. Tunnetulla tavalla Apple ottaa itselleen 30 prosentin komission App Storen kautta tehdyistä ostoksista, lukuun ottamatta nykyisin yli vuoden jatkuneita tilauksia, joissa osuus on laskettu 15 prosenttiin eikä Apple salli sovellusten kertoa muista App Storen ulkopuolisista tilausmahdollisuuksista.