Spotify on ylittänyt 100 miljoonan kuukausittaisen aktiivikäyttäjän rajapyykin. Tästä joukosta noin 30 prosenttia maksaa kuukausimaksua ja loput ovat tyytyneet mainosrahoitteiseen ilmaispalveluun. Spotify aikookin panostaa entistä enemmän myös ilmaisversioon perustuvan liiketoiminnan kehitykseen
Spotifyn liikevaihdosta vastaavan johtajan Jeff Levickin mukaan Spotifyn ilmaisversio nähtiin viisi vuotta sitten vain tapana houkutella asiakkaita kannattavamman kuukausimaksumallin pariin. Tänä päivänä tilanne on kuitenkin erilainen. Tästä kertoo muun muassa se, että 100 miljoonan aktiivisen käyttäjän joukosta jopa 70 miljoonaa hyödyntää Spotifyn ilmaisversiota. Vuosi sitten palvelulla oli noin 75 miljoonaa käyttäjää, joista yli 50 miljoonaa hyödynsi ilmaisversiota ja 20 miljoonaa maksoi kuukausimaksuja.
Wall Street Journalin mukaan Spotifyn mainostulot ovatkin kaksinkertaistuneet vuosi vuodelta jo parin vuoden ajan. Yhtiö aikoo kuitenkin heittää entistä suurempaa vaihdetta silmään mainostoiminnan parissa. Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek suuntaa tällä viikolla puhumaan Cannes Lions -mainosfestivaaleille. Samalla yhtiön työntekijöitä on pakotettu käyttämään Spotifyn mainosrahoitteista ilmaisversiota, jotta he ymmärtäisivät aidosti sen tarjoaman käyttökokemuksen.
Spotify-käyttäjien ei siis tarvitse huolehtia, että ilmaiseksi käytettävä versio palvelusta olisi häviämässä. Spotifyn tarjoamat sisältötyypit ja mainostavat tulevat sen sijaan taatusti kehittymään. Esimerkiksi alkuvuodesta palveluun saapui tietyillä alueilla videosisältöä. Videoilla mainoksia ei vielä nähdä, mutta Levickin mukaan tilanne saattaa muuttua tulevaisuudessa.