Uusi F1-kausi käynnistyy ensi viikolla Itävallassa. Vaikka sesonki pyörähtää käyntiin, on sen yllä vielä monia isoja kysymysmerkkejä. Kuinka monta kisaa tällä kaudella ajetaan? Ja kuinka lyhyt kausi lopulta onkaan? Epävarmuudet ja potentiaalisesti lyhyt kausi on johtamassa varsin kovaan kulissipeliin.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avausviikonloppu ajetaan Itävallassa 3.-5. heinäkuuta!
Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
F1:n tavoitteena on ollut järjestää 15 kisaa loppuvuoden aikana. Tällä hetkellä varmaa on se, että kausi käynnistyy kahdeksalla Euroopassa käytävällä kilpailulla.
Jo keväällä F1:n kuljettajamarkkinoilla nähtiin liikkeitä, kun Ferrari ilmoitti, että sen ja Sebastian Vettelin tiet erkanevat kauden 2020 jälkeen.
Varsinkin Ferrariin liittyen on käyty kovaa porinaa – tallin sisäiseen arvojärjestykseen liittyen. Tämä on myös heijastumassa tulevaan kauteen.
– Charles Leclerc on Ferrarin selkeä ykköskuljettaja. Tulevatko muut tallit panostamaan samaan systeemiin, että otetaan selkeä ykköskuljettaja ja toinen on vain tukemassa häntä? Vaikea sanoa. Mutta mestaruuden voittamiseksi tallin on lopulta valittava kuljettajista toinen, C Moren F1-asiantuntija Mika Salo sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Sebastian Vettelin ex-tallikaverilta vihjailua – näin saksalaismestarin F1-ura on jatkumassa
Eri näkemyksissä on vihjailtu, että Vettelille ei annettaisi enää kunnon saumaa, varsinkaan lähtöuutisen jälkeen. Tämä taas näkyisi likaisena kulissipelinä, jossa Leclerciä suosittaisiin ronskilla kädellä.
Ossi Oikarinen ei pidä Ferrarin tilannetta yhtä selkeänä.
– On aika rohkea väite sanoa, että Sebastian Vettel olisi Ferrarin kakkoskuljettaja. Jos hänen kautensa lähtee hyvin käyntiin, niin hän on kyllä tarpeeksi nopea voittamaan maailmanmestaruuden, Oikarinen pohtii.
C Moren F1-selostaja Niki Juusela on taas Salon kanssa samaa mieltä.
– Ferrarin kohdalla tiedetään, että Leclerc on se, joka halutaan viedä mestariksi, vaikka sitä ei ääneen sanota, Juusela näkee.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Epävarmuutta
Sen sijaan isoimmat kysymysmerkit kohdistuvat nyt Mercedekseen.
– Heillä on suurimmat paineet. Uskon, että Mercedeksen kohdalla nähdään varsin aikaisessa vaiheessa se, että kumpi heidän kuljettajistaan on ykkönen. Mutta epävarmuus siitä, missä ja miten pitkään ajetaan, vaikuttaa varmasti tilanteeseen, Juusela pohtii.
Oikarisen mukaan mestaruustaistossa mukana olevien tallien on pakko ajatella hierarkiaa jossain vaiheessa kautta.
– Varsinkin jos toisen kuljettajan mestaruustaisto vaatii sitä. Silloinhan se on selvä homma. Silloin talli alkaa pelaamaan toiselle kuljettajalle mestaruutta. Ei yhdelläkään tallilla ole varaa siihen, että kummatkin kuljettajat ajavat toisiaan vastaan ja ajavat siten mahdollisesti toisensa ulos.
Niin Oikarinen, Juusela kuin Salo näkevät, että Red Bullin kohdalla asetelma on selkeä. F1-tähti Max Verstappen on selkeä ykkösnimi.
Toni Vilander muistuttaa kuitenkin siitä, mitä Ferrarilla tapahtui viime kaudella.
– Vettelin piti olla se ykköskuski, mutta niin vain Leclerc ajoi viikonlopusta toiseen parempia tuloksia. Kyllähän ne asetelmat silloin muuttuvat, Vilander pohtii.
– En usko, että tuollaisia ennakkopäätöksiä tehdään nyt yhtään sen herkemmin kuin aiemminkaan. Eihän esimerkiksi Renaultilla tiedetä, että kuinka hyvin Esteban Ocon pärjää. Tai että onko Daniel Ricciardo edellä vai ovatko kummatkin ruosteessa.
– Ykköskuskin asema pitää ansaita radalla, Vilander linjaa.