Linja-autoliiton jäsenyrityksilleen tekemässä kyselyssä paljastuu, että linja-autoalalla ei ole tapahtunut merkittävää elpymistä. Tieliikenne on kevään jäljiltä piristynyt, mutta joukkoliikennettä riivaa edelleen matkustajakato.
Yli puolella Linja-autoliiton tuoreeseen kyselyyn vastanneista oli lomautuksia yhä käytössä ja joka kymmenes pelkää yrityksensä kaatuvan.
Kyselyyn vastasi yli 70 yritystä.
Joka toisella yrityksellä liikevaihto on huvennut jopa yli 50 prosentilla.
Suurin pudotus on tapahtunut matkailualan tilausliikenteessä, joka on lähes täysin hävinnyt.
– Kysyntä on todella vähäistä, alenema tilausliikenteessä on jopa 90 prosenttia. Kysyntä Lapissa ja pääkaupunkiseudulla on pysähtynyt kokonaan, Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä kertoo.
Myös kaupunkien välinen kaukoliikenne on vähentynyt, kun matkustajia ei ole.
Linja-autoala on nyt pitkälti kaupunkien ylläpitämän liikenteen sekä valtion järjestämien tukien varassa.
– Valtio on tullut hyvin vastaan. Valtion tukitoimet ovat olleet välttämättömiä. Kustannustuki ykkönen ja nyt kakkonen ovat meille tärkeitä. Ja kaupungit ovat pitäneet liikenteen perustasosta kiinni, Mäkilä kiittelee.
80 prosenttia saanut tukea
Noin neljä viidestä linja-autoalan yrityksestä on kyselyn perusteella saanut tukea korona-aikana ja 65 prosenttia yrityksistä aikoo hakea uutta kustannustukea.
Yritykset uskovat pääosin selviävänsä koronakurimuksesta, mutta joka kymmenes vastannut yritys ilmoitti yrityksen ehkä kaatuvan.
Kyselyn vastausten perusteella markkinaehtoista liikennettä on käynnistetty uudelleen jonkin verran, sillä kolme neljästä vastanneesta yrityksestä ilmoitti markkinaehtoisen liikenteen tarjonnan olevan vähintään puolet normaaliajan tarjonnasta.
Elokuussa vain noin puolet vastanneista ilmoitti liikennöivän vähintään 50 prosenttia normaaliajan tarjonnasta, joten määrä on syksyn aikana hieman kasvanut. Keväällä markkinaehtoinen liikenne oli leikattu lähes kokonaan pois.
Liikenne ei normaalitasolla
Normaalitasolla tieliikenne ei edelleenkään ole edes henkilöautojen osalta, vaikka osa suomalaisista saattaa koronatilanteen takia suosia henkilöautoa joukkoliikenteen sijaan. Joukkoliikenteessäkin on otettu käyttöön turvatoimia terveysturvallisen matkustamisen mahdollistamiseksi.
Liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandin mukaan tieliikenteen määrät jäävät viime vuodesta reilulla viidellä prosentilla.
– Edelleenkään ei olla normaaliliikenteessä. Jos mennään ruuhka-Suomessa aamu- tai iltapäiväruuhkaan, niin onhan siellä väljempää eli kapasiteettiongelma ei ole suurin ongelma. Ensi vuosi on yhä poikkeuksellinen. Etätyösuositukset tuskin poistuvat nopeasti, yksikön päällikkö Sakari Lindholm Traffic Management Finland Oy:stä sanoo.
Lindholmin mukaan tieliikenteen määrät ovat kasvaneet vuosittain 1-2 prosentilla, joten käynnissä on poikkeuksellinen vuosi.
– Alueelliset erot ovat suuria. Esimerkiksi rajaliikenteessä pudotukset ovat olleet suuria. Myös ensi vuosi on todennäköisesti poikkeuksellinen rajaliikenteessä. Tämä riippuu paljon tulevista matkustusrajoituksista.
– Varmasti joukkoliikenteelle korona-aika on haasteellinen, että millä tavalla palvelut saadaan muotoiltua sen näköiseksi, että joukkoliikenne on haluttu liikkumisvaihtoehto, Lindholm pohtii.