Sekä VR:n että linja-autojen kaukoliikenteen matkustajamäärät ovat laskeneet jopa 90 prosentilla verrattuna tavanomaiseen tilanteeseen.
Poikkeusolot ovat tyhjentäneet lisäksi taksit. Helsingissä normaali taksiliikenne on vähentynyt yli 70 prosentilla.
– Kun koronarajoitukset tulivat voimaan, tilaukset vähenivät noin 70-80 prosentilla. Näkymät alalla ovat nyt huonot. Riippuu paljon siitä, mitä ovat yrittäjien puskurit. Kassa voi olla monilla tyhjä ja autot seisovat, Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo.
Taksia ajava autoilija Timo Kautto kertoo, että kyydit loppuivat kuin seinään ja muutos on nyt ollut rajumpi kuin 1990-luvun lamassa.
– Minulla on vähän tuntumaa siitä 90-luvun alun lamasta. Se tapahtui vähän samalla tyylillä, mutta silloin jäi edes joitakin kyytejä jäljelle, mutta tämä loppui nyt seinään täysin, Kautto sanoo.
Lue myös: Korona supistaa myös joukkoliikenteen vuoroja – useissa kaupungeissa bussit huristelevat jo nyt kesäajassa
Kokenut autoilija korostaa samalla sitä, että ajat kyllä paranevat vielä.
– Kyllä tässä on kollegoiden kanssa puhuttu, että pyritään ajamaan tämäkin lama tai taloudellinen tilanne läpi samoin kuin silloin 90-luvulla. Kyllä se aurinko paistaa risukasaan joku päivä, Kautto painottaa.
Jotkut taksit ovat pystyneet hieman paikkaamaan menetettyä liikennettä apteekki- ja ruokakuljetuksilla.
Myös taksiyrittäjät voivat hakea poikkeusoloihin räätälöityjä tukia.
– Olemme lähettäneet yrittäjille pitkät listat niistä tukimuodoista, joita yrittäjät voivat saada, jotta he eivät jokainen joudu niitä yksin selvittämään, Kantonen kertoo.
HSL niin ikään pulassa
Myös suurimpien kaupunkiseutujen joukkoliikenteessä lasku on ollut jyrkkää.
Esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne -kuntayhtymän eli HSL:n matkustajamäärät ovat laskeneet 70 prosentilla. Tavallisesti HSL:n liikenteessä kulkee noin miljoona matkustajaa päivässä, mutta poikkeusolojen aikana määrä on ollut noin 300 000 matkustajaa päivässä.
HSL ennakoi, että sen tulot tippuvat vähintään sadalla miljoonalla eurolla ja tarvitsevansa valtiolta tukea hyvän palvelutason säilyttämiseen tulevaisuudessa.
Uudenmaan avautuminen ei vaikuta
Uudenmaan rajan avaamisella ei ole ollut merkittävää vaikutusta kaukoliikenteeseen. Sekä juna- että bussiliikenne hiljenivät jo ennen Uudenmaan eristämistä.
Valtiolta on pyydetty lisää tukea sekä kauko- että paikallisliikenteen turvaamiseen.
– Alenema on kaukoliikenteessä suuruusluokkaa -90 prosenttia. Tukitoimia odotetaan kovasti toukokuun valtion lisätalousarvioon, kertoo Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä.