Helsinki-Vantaan lähistöllä jopa 3 kilometrin korkeudessa lennätetyt kauko-ohjattavat lennokit ovat aiheuttaneet tänään vappupäivänä useita vaaratilanteita.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtavan asiantuntijan Jukka Hannolan mukaan lennokkien lennättäminen liian korkealla ei ole sallittua missään oloissa.
Hannolan mukaan kyseeseen voivat tulla useat rikosnimikkeet, jos julkisuudessa esitetyt tiedot pitävät paikkansa.
Seuraukset olisivat voineet olla vakavia
Hannola toteaa, että aina jos miehitetty ilma-alus lentää niin läheltä dronea, että sen voi droneksi ohjaamosta varmasti tunnistaa, kyseessä on ehdottomasti vaaratilanne.
Tällä kertaa tilanteista selvittiin säikähdyksellä, mutta pahimmassa tapauksessa seuraukset olisivat voineet olla hyvin vakavia.
– Törmäystilanteessa riippuu hyvin paljon siitä, mihin päin lentokonetta drone osuisi. Pahimmillaan seuraukset voivat olla hyvinkin vakavia. Vähintäänkin aineelliset ja rahalliset tappiot ovat aina mittavia, Hannola arvioi.
Toistaiseksi dronet eivät ole aiheuttaneet onnettomuuksia lentoliikenteelle.
– Vahvistettuja kaupallisen lentoliikenteen kanssa tapahtuneita törmäyksiä ei ole, mutta matalammalla liikkuvien helikoptereiden ja kevyemmän luokan ilma-alusten kanssa on joitain tapauksia. On selvää, että kun liikutaan näin suurilla nopeuksilla, pienikin kova kappale saa aikaan merkittäviä kolhuja koneeseen.
"Näyttää olevan keväisin toistuva ilmiö"
Tämänpäiväisistä vaaratilanteista kertoi lennonjohdon vuoroesimies Manne Koponen Twitterissä. Hän varoitti lentäjiä lentokoneiden lähellä lentävistä droneista ja kertoi lennonjohdon olevan niistä todella huolissaan.
Lennonjohto ilmoitti tapauksista hätäkeskukseen, joka välitti tiedon poliisille. Lennonjohto raportoi tapauksista myös Traficomiin.
Hannola otti tiedon vapun dronetapauksista harmistuneena.
– Tämä näyttää olevan keväisin lentokauden alussa toistuva ilmiö. Näin tapahtui myös viime vuonna. Aiheen saama mediahuomio kyllä sitten laannutti ilmiön yhtä äkkiä kuin se oli alkanutkin. Varmaan viimeisetkin muistuttelivat mieleensä lentijuttujen myötä turvallisen lennätyksen säännöt.
Hannola tähdentää, että säännöt ovat hyvin helposti saatavissa.
– Nyt on puhuttu jopa 3 kilometrin korkeuksista, kun lähtökohtaisesti koko Suomen alueella missä tahansa maksimikorkeus on 150 metriä. Kyllä siinä vähemmälläkin sääntöjen lukemisella ymmärtää, että ollaan aivan liian korkealla.
Kaikkia tapauksia on Hannolan mukaan mahdotonta kitkeä.
– Tässä on tiettyä samankaltaisuutta ylinopeuksien ajamiseen. Meillä on aina tietty prosentti ihmisiä, joita eivät säännöt tunnu koskevan. Erilaiset seuranta- ja havainnointijärjestelmät ja mahdollinen lennonjohtojärjestelmä miehittämättömälle ilmailulle voi tuoda helpotusta asiaan. Silti aina voi olla tapauksia, jotka pysyttelevät järjestelmän ulkopuolella.
Lentoaseman sulkeminen on daramaattinen toimi
Traficomin Hannola sanoo, että hän odottaa myös raporttia siitä, miten Helsinki-Vantaan lennonjohto on dronehavaintoihin reagoinut.
Lennonjohto voi tarvittaessa keskeyttää lentoliikenteen lennokeista aiheutuvan riskin takia. Viime vuonna näin tehtiin Lontoon Gatwickin lentoasemalla, kun kentän lähistöllä oli havaittu tuntemattomia lennokkeja.
Hannola muistuttaa, että lentoaseman sulkeminen kokonaan liikenteeltä on dramaattinen toimi. Hän kertoo, että lennonjohdolla on monia muitakin keinoja tilanteiden hallitsemiseksi.
– Voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia lähtöreittejä ja eri kiitotietä, jos tuuliolot sallivat. Eli lennonjohdolla on siis mahdollisuus tehdä asiasta riskiperusteita arviota, mikä kulloiseenki tilanteeseen on toimivin ja vähiten haittaa aiheittava vaihtoehto.
Lennokkien lennättäjiltä Hannola toivoo vastuullisuutta.
– Peräänkuuluttaisin varsinkin uusilta toimijoilta näin kevään kynnyksellä sääntöjen uudelleen lukemista droneinfo.fi-sivustolta. Vältytään tällaiselta jatkossa, ja koko alan imago säilyy parempana.
Tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.