Traficomin turvallisuustietotiimin erityisasiantuntija kertoo, miten Suomessa lentokenttiä valvotaan droonien varalta.
Traficomin erityisasiantuntija Tapani Maukonen pitää maanantaista Tukholman Arlandan lentoliikenteen keskeyttämistä neljän droonin takia todella poikkeuksellisena.
– Todella poikkeuksellista. Suomen osalta voin sanoa, että minun tiedossani ei ole, että olisi ollut vastaavanlaisia tilanteita, joissa lentokenttiä olisi jouduttu sulkemaan, Maukonen kommentoi MTV:lle.
Hän kommentoi Arlandan tapausta mediatietojen perusteella.
Lue myös: Asiantuntija: Tahallinen teko keskeytti Tukholman lennot – Finavia vaikenee, miten vastaava tilanne hoidettaisiin Suomessa
Tukholman lentokentällä useita lennokkihavaintoja – lentoliikenne keskeytettiin
Vakavia vaaratilanteita ollut myös Suomessa
Droonien lennättäminen lentokentän alueella ja sen läheisyydessä on kielletty Suomessa.
Traficomin Maukonen sanoo, että drooneja on aiempina vuosina lennätetty Suomessa myös lentokenttien läheisyydessä.
– Vakavia vaaratilanteita oli Suomessa vuonna 2018, kun drooneja lennätettiin todella lähellä lentokenttiä. Onneksi ei törmäyksiä kuitenkaan tullut. Sen jälkeen tilanne on mennyt parempaan suuntaan, viime vuonna ei ollut yhtään vaaratilannetta, Maukonen kertoo.
Vaaratilanteiden vähentymisen taustalla on Maukosen mukaan voimaantulleet erilaiset säännöt, säädökset ja droonien operaatttoreiden rekisteröinti.
– Operaattori voi olla yksittäinen lennättäjä, tai jokin organisaatio jolla voi olla useita lennättäjiä, joiden pitää suorittaa vähintään teoriakoe, että saavat dronea lennättää.
Tällaisia läheltä piti -tilanteita droonien ja muiden ilma-alusten kanssa on Suomessa ollutVuonna 2015 lokakuussa tapahtui yleisilmailulentokoneen ja pienen multikopterin välinen läheltä piti -tilanne lähestymisen aikana. Vuonna 2018 huhtikuussa Joensuussa tapahtui droonin ja yleisilmailulentokoneen läheltä piti -tilanne, jossa ilma-alusten välillä oli etäisyyttä noin 10 metriä lentäjän arvion mukaan. Vuonna 2020 kesäkuussa tapahtui droonin ja yleisilmailulentokoneen välinen läheltä piti -tilanne, kun droonia lennätettiin liian korkealla valvotussa ilmatilassa. Kaikki ylläolevat tapahtumat määriteltiin Traficomilla vakaviksi vaaratilanteiksi ja läheltä piti -tilanteiksi. Lähde: Traficom. |
Näin toimitaan
Lentokenttien lennonjohto seuraa jatkuvasti ilmatilaa lentokentän henkilöstön sekä lentäjien kanssa.
– Visuaalisen havainnoinnin lisäksi voi olla erilaisia valvontajärjestelmiä, joiden kautta havainnoidaan ilmatilaa, Maukonen kertoo yleisellä tasolla.
Jos drooneja havaitaan, lennonjohto ilmoittaa asiasta hätäkeskukseen. Poliisilla on tapausten käsittelyyn omat menetelmänsä. Kyseeseen voi tulla ilmatilarikkomus.
– Meille Traficomiin raportoidaan droonihavaintoja lentokenttien läheisyydestä. Droonien lennätys lähellä lentokenttää on jo sinänsä kiellettyä, sillä kyseessä on ilmatilaloukkaus.
Lennättäjän velvollisuus on ennen lennättämistä tarkistaa, saako kyseisessä paikassa lennättää drooneja ja kuinka korkealle.
Seurauksia droonien lennättämisestä lentokenttien läheisyydessä voi olla muulle lentoliikenteelle. Äärimmäisissä tapauksissa voi käydä kuten Arlandassa, että lentoja joudutaan ohjaamaan toisille kentille. Ruotsista kaksi lentoa ohjattiin laskeutumaan jopa Suomeen.
Droonin lennättäjä, mikäli hänet saadaan kiinni, voi joutua osaksi poliisitutkintaa.