Rapakon takana autokaupassa asioiva voi törmätä todella aggressiiviseen painostustaktiikkaan.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu Jalopnik kertoo joidenkin automyyjien käyttämästä äärimmäisen kyseenalaisesta myyntitaktiikasta, joka vaikuttaa suomalaisten lasien läpi tarkasteltuna todella hämmentävältä.
Jalopnikin mukaan Yhdysvalloissa on nimittäin mahdollista törmätä automyyjiin, jotka fyysisesti estävät asiakkaan poistumisen autoliikkeestä. Tarkoituksena on painostaa asiakasta kaupantekoon tai johonkin muuhun diiliin, johon tämä ei muuten ehkä taipuisi.
Kuluttajansuoja-asioihin perehtynyt asianajaja Daniel Whitney kertoi Jalopnikille kahdesta tapauksesta, joissa kummassakin asiakasta painostettiin estämällä tämän poistuminen liikkeestä. Whitney työskentelee lakifirmassa, joka oli ottanut erikoiset tapaukset hoitaakseen.
Lue myös: Japanilainen autokauppias on uskollinen ystäväsi – tästä syystä amerikkalaiset autot eivät mene Japanissa kaupaksi
– Tehtyään kaupat uudesta autosta, asiakkaamme huomasi, että häneltä oli veloitettu enemmän kuin olisi pitänyt. Asiasta syntyi kiista, ja automyyjä yritti saada asiakkaamme allekirjoittamaan paperin, jota hän ei halunnut allekirjoittaa ja jonka allekirjoittaminen ei edes ollut tarpeen, koska kaupat oli jo tehty. Asiakas kieltäytyi allekirjoittamasta, poistui liikkeestä ja hyppäsi autoonsa. Autoliikkeen työntekijä kuitenkin pysäköi auton hänen eteensä estäen hänen poistumisensa. Asiakkaamme pääsi lähtemään vasta soitettuaan poliisille, minkä jälkeen työntekijä suostui siirtämään autonsa, Whitney kertoi.
Samasta tapauksesta uutisoivan MotorBiscuitin mukaan asiaa ei koskaan käsitelty oikeudessa asti, vaan se sovittiin 100 000 dollarilla.
Avaimet hukkuivat mystisesti – löytyivät vasta, kun poliisille soitettiin
Toisessa tapauksessa Whitneyn edustaman lakifirman asiakas oli mennyt katselemaan uutta autoa ja antanut omansa avaimet liikkeen haltuun, jotta saisi autostaan hinta-arvion. Kun asiakas ei sitten ostanutkaan uutta autoa, vaan halusi vanhansa takaisin, ei avaimia yllättäen enää löytynytkään ja paikalta päästääkseen hänen olisi näin ollen pitänyt ostaa uusi auto. Asiakas sieti myyjien temppuilua useita tunteja, kunnes soitti poliisille, minkä jälkeen avaimet löytyivätkin välittömästi.
Jalonik otti yhteyttä myös toiseen kuluttaja-asioita ratkovaan lakimieheen. Steve Lehto kertoi, ettei ole törmännyt automyyjiin, jotka ovat fyysisesti estäneet asiakkaan poistumisen liikkeestä, mutta sen sijaan kadonneet avaimet ovat tuttu temppu hänellekin.
Sekä Whitney että Lehto kertoivat Jalopnikille, että paras tapa päästä epärehellisen ja aggressiivisen automyyjän kynsistä on soittaa poliisille. Toisinaan pelkkä poliisin ottaminen puheeksi riittää.
Yksi vaihtoehto on myös kaivaa puhelin esiin ja ilmoittaa käynnistävänsä ääninauhurin. Lait vaihtelevat osavaltioittain, mutta keskustelujen nauhoittaminen ei ole luvatonta ainakaan silloin, jos asiasta ilmoittaa.
Lue myös: Härski automyyjä meni "vähän" liian pitkälle matkamittareiden ruuvaamisessa – jopa 30 vuoden vankeus uhkaa
Lähteet: Jalopnik, MotorBiscuit