Vian ei tarvitse olla iso, jos se on auton sähköissä. Amerikkalaistoimittaja kertoo, kuinka houkuttelevan halpa sähköauto meni häneltä sivu suun.
Yhdysvaltalaisen The Autopian -autojulkaisun toimittaja David Tracy kirjoittaa astetta erikoisemman käänteen saaneista autokaupoista.
Tracy oli harkinnut viallisen BMW i3 -sähköauton hankkimista, koska autoa kaupiteltiin netissä vain 5 000 dollarin eli noin 4 600 euron hintaan. "Mekaanikon erikoisena" markkinoitu auto ei suostunut edes liikahtamaan. Myyjä teki ilmoituksessa hyvin selväksi sen, että auto myydään sellaisena kuin se on, eikä minkäänlaista perävalotakuuta olisi luvassa.
Vuosimallin 2014 auto oli kuitenkin myyjän mukaan ulkoisesti ja sisätiloiltaan erinomaisessa kunnossa. Sen takuu oli tosin päättynyt, ja mittarissa olikin jo noin 270 000 kilometriä. Tracy pitikin autoa hyvin kiinnostavana. Suomessa vastaavan käytetyn auton hinta olisi noin 10 000 euron luokkaa, joten alennus oli melkoinen.
Lue myös: Käytetystä Volvosta lihava riita: Kamux määrättiin palauttamaan lähes 50 000 euroa, vaikka auto oli jo kunnossa
Oma diagnoosi
Myyjä oli tehnyt omaa selvitystyötään tullen tulokseen, että vika oli sähkömoottorissa. Auton saaminen takaisin ajokelpoiseksi olisi maksanut hänen mukaansa niin paljon, ettei korjaamisessa olisi järkeä. Tracyn oltua yhteydessä myyjään, kertoi tämä, ettei kuitenkaan ollut käyttänyt autoa ammattilaisen arvioitavana.
– BMW:n tuntien he veloittavat omaisuuden pelkästään auton diagnosoinnista. Ja vaikka auton sitten saisikin kuntoon, olisi pelkkä työn osuus varmasti jotain aivan älytöntä, myyjä viestitti Tracylle.
Tracy kiinnostui autosta entistä enemmän, mutta ilo oli loppumassa lyhyeen.
Yllättävä käänne
Myyjä oli pian uudelleen yhteydessä Tracyyn ilmoittaakseen, että i3 oli löytänytkin jo uuden omistajan. Ostaja oli tullut katsomaan autoa BMW:n sähköautot tuntevan kaverinsa kanssa. He kytkivät läppärin autoon, tutkivat hieman dataa ja ostivat kärryn siltä seisomalta.
Kun kaupat oli tehty, oli kaksikko myyjän mukaan avannut konepellin ja purkanut suojamuoveja päästäkseen käsiksi auton korkeajännitekaapeliin. Tämän jälkeen asiantuntevampi kaveri oli irrottanut kaapelin, ottanut esiin kynsiviilan ja hieman käsitellyt sillä kaapelin liittimiä. Pantuaan kaapelin takaisin paikoilleen, olivat vikakoodit tiessään ja auto toimi kuten pitikin.
Ymmällään olleen myyjän mukaan vika oli ollut korkeajännitekaapelin liittimissä, joihin oli päässyt kertymään hieman ruostetta. Toimenpide vei kaksikolta myyjän mukaan noin kolme minuuttia.
Tracy ei varsinaisesti ihaillut ostajan toimintaa. Hän sanoo, että olisi itse vastaavassa tilanteessa kertonut myyjälle tietävänsä vian syyn sekä sen, että korjaaminen on yksinkertaista.
– Mutta tämä on vain minun henkilökohtainen näkemykseni, Tracy kirjoittaa.
Lue myös: Sähköautojen kolarikorjaukset ovat kalliita, mikä näkyy myös vakuutusmaksuissa: "Käytännössä korjaamon tulee olla erikoistunut"
Lähde: The Autopian