Jos korona kaataa ulkomaiset risteilyjätit, suomalaisten veronmaksajien niskaan uhkaa rojahtaa rökäletappiot

Risteilyvarustamoiden ahdinko nostaa myös suomalaisten veron­maksajien tappioiden riskiä merkittävästi. Syynä ovat valtion omistaman erityisrahoittaja Finn­veran myöntämät vientitakuut Meyer Turun asiakkaille eli ulkomaisille risteilyvarustamoille.

Finnveran nostetut vastuut alus- ja telakkatoimialasta olivat viime vuoden lopussa 4,4 miljardia euroa. Käytännössä Finnvera takaa telakalta aluksen ­ostavalle varustamolle lainan pankista. ­Tämä tapahtuu aluksen luovutushetkellä. Varustamo maksaa lainan pankille takaisin seuraavan 12 vuoden aikana tasaerissä. Jos varustamo ei tähän pysty, Finn­vera korvaa pankin menetykset.

Finnvera on tehnyt myös takuu­päätöksiä seitsemän miljardin edestä tulevaisuudessa valmistuviin aluksiin.

Liiketoimintajohtaja ­ Jussi Haarasillan mukaan varustamoi­den julkiset luottoluokitukset ovat laskeneet selvästi koronapandemian aikana.

– Carnivalin ja Royal Caribbeanin julkiset luottoluokitukset ovat laskeneet. Luokitukset kuvaavat luottoluokittajien arviota maksuhäiriöiden todennäköisyydestä, hän sanoo.

Finnvera voi kuitenkin suojautua ainakin osittain risteilijä­varustamoiden maksuhäiriöiltä.

– Yleisesti ottaen suojaamme luottoriskejä pääsääntöisesti jälleenvakuutuksilla.

Viime vuoden lopulla Finnveran vakuutusten enimmäiskorvausmäärä oli 1,3 miljardia e­­uroa, mutta summa kohdistuu ­koko ­takuukantaan, joka on noin 11 miljardia euroa.

Lue myös:

    Uusimmat