Risteilyvarustamoiden ahdinko nostaa myös suomalaisten veronmaksajien tappioiden riskiä merkittävästi. Syynä ovat valtion omistaman erityisrahoittaja Finnveran myöntämät vientitakuut Meyer Turun asiakkaille eli ulkomaisille risteilyvarustamoille.
Finnveran nostetut vastuut alus- ja telakkatoimialasta olivat viime vuoden lopussa 4,4 miljardia euroa. Käytännössä Finnvera takaa telakalta aluksen ostavalle varustamolle lainan pankista. Tämä tapahtuu aluksen luovutushetkellä. Varustamo maksaa lainan pankille takaisin seuraavan 12 vuoden aikana tasaerissä. Jos varustamo ei tähän pysty, Finnvera korvaa pankin menetykset.
Finnvera on tehnyt myös takuupäätöksiä seitsemän miljardin edestä tulevaisuudessa valmistuviin aluksiin.
Liiketoimintajohtaja Jussi Haarasillan mukaan varustamoiden julkiset luottoluokitukset ovat laskeneet selvästi koronapandemian aikana.
– Carnivalin ja Royal Caribbeanin julkiset luottoluokitukset ovat laskeneet. Luokitukset kuvaavat luottoluokittajien arviota maksuhäiriöiden todennäköisyydestä, hän sanoo.
Finnvera voi kuitenkin suojautua ainakin osittain risteilijävarustamoiden maksuhäiriöiltä.
– Yleisesti ottaen suojaamme luottoriskejä pääsääntöisesti jälleenvakuutuksilla.
Viime vuoden lopulla Finnveran vakuutusten enimmäiskorvausmäärä oli 1,3 miljardia euroa, mutta summa kohdistuu koko takuukantaan, joka on noin 11 miljardia euroa.