Risteilyvarustamot voivat keskeyttää vuodeksi vientiluottojen takaisinmaksun, kertoo Lännen Media.
Tarkoitus on helpottaa myös telakoiden tilannetta, sillä risteilijöiden rakentamista on siirretty eteenpäin koronakriisin iskettyä varustamoihin.
Lue myös: MTV Uutiset seuraa koronan iskua talouteen: Teollisuuden uudet tilaukset romahtivat maaliskuussa lähes 10 prosenttia – laskua jo kolme kuukautta peräkkäin
Saksassa vientitakuita myöntävä Euler Hermes teki aloitteen vuoden kestävästä velkalomasta risteilyvarustamoille. Järjestelyyn lähtivät mukaan kaikki Euroopan keskeiset laivanrakennusmaat eli Saksan lisäksi Ranska, Suomi, Italia ja Norja.
Finnvera myöntää Suomessa vientitakuita. Finnveralla oli vuodenvaihteessa 13,8 miljardia euroja vastuita alustoimialasta. Suuret laivatilaukset ovat Finnveran suurin riskikeskittymä.
– Tilausten siirtäminen tai jopa peruuttaminen olisi valtava isku suomalaiselle meriteollisuudelle, arvioi Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä Lännen Medialle.