Helsingin joukkoliikenteen hinnoittelu muuttuu ja kuntarajat vaihtuvat neljään lippuvyöhykkeeseen. Helsingin alueen joukkoliikenteen hinnoittelua myllätään.
Video: Käyttäjien tarpeet joukkoliikenteen kehityksen keskiössä.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) ehdotuksessa nykyisistä kuntarajoista ja lippualueista siirryttäisiin neljän maksuvyöhykkeen (A, B, C ja D) malliin.
Uudistuksen myötä nykyistä sisäistä liikennettä vastaisi uusi AB-vyöhyke. Nykyisen Espoon ja Vantaan sisäisen liikenteen korvaisi BC-vyöhyke.
Kausilipun hinta nousee, mutta matkustusalue laajenee
Ehdotuksessa nykyisestä Helsingin sisäinen kausilippu kattaisi jatkossa laajemman alueen, mutta samalla sen hinta nousisi viidellä eurolla 30 vuorokauden ajalta 59,70 euroon. Samoin BC-vyöhykkeen 30 vuorokauden kausilipun hinta olisi viisi euroa kalliimpi.
Niillä seutulipun käyttäjillä, joille jatkossa riittää AB- tai BC-lippu, kuukausilipun hinta laskee kuitenkin lähes 47 euroa eli 44 prosenttia nykyisestä.
Kausilippujen hintojen noususta huolimatta HSL:n mukaan kokonaiskustannukset jopa laskevat, koska kausiliput kattavat laajemman matkustusalueen. Tällöin monilta kausilippujen käyttäjiltä poistuisi tarve ostaa erikseen kertalippuja kausilippualueen ulkopuolelle.
– Uudet vyöhykkeet vastaavat kasvavan Helsingin seudun tarpeisiin, kun kaupunkirakenne tiivistyy ja väkiluku kasvaa. Helsingin seutu muodostaa yhtenäisen työssäkäyntialueen, jossa liikutaan kuntarajoista riippumatta, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi kommentoi.
HSL arvioi, että uudistus lisää joukkoliikenteen käyttöä eniten laajalla B-vyöhykkeellä, jolla on hyvä joukkoliikenteen tarjonta ja jossa asuu yli 600 000 ihmistä, eli noin puolet HSL-alueen asukkaista.
Ehdotus vaatii hallituksen hyväksynnän
Uudet matkavyöhykkeet ja liput on tarkoitus ottaa käyttöön heti, kun suurin osa vanhoista matkakorteista on vaihdettu uusiin.
Tuore ehdotus vaatii vielä hyväksynnän HSL:n hallitukselta ensi syksynä.
Liput ja vyöhykkeet on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2019 alussa.